Motor doet vreemd...

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

hansplus

Bericht door hansplus »

Makkelijk zo'n stappenplan Kees!
Ik geloof niet dat hij heel erg lekt, maar helemaal goed is het niet. Helaas zit er op deze MET geen benzinekraan, maar ik heb de indruk dat de membraan wel goed afsluit als die dicht staat.

Ik kwam er laatst achter dat hij harder ging lopen als ik tijdens het rijden de choke op uit zet, na een poosje raakt de vlotterbak dan leger en rijdt hij harder. Dan net voordat hij uit gaat vallen even weer open zetten om weer wat benzine er in te krijgen enzovoort. Ik heb de vlotternaald al wat hoger gezet en even goed rond gedraaid in de zitting en dat heeft geloof ik wel iets geholpen maar helemaal goed is het nog niet.
Binnenkort eens verder bekijken en ook de uitlaat eens schoonbranden met een gasbrander zoals iemand hier ook eens heeft laten zien. Ik vrees dat er veel olie in de uitlaat is terechtgekomen.

Ja, het keerringetje lag er op een gegeven moment zo ver uit dat er wel heel veel olie in de cilinder terecht kwam. Zo veel compressie kon niet normaal zijn, ik trok het touwtje bijna stuk om hem nog rond te kunnen krijgen. Toen liep hij dus ook niet meer, en heb ik hem dus grondig de oren gewassen. Ook de aandrijfas etc. eens helemaal gedemonteerd. Niks mis mee, maar goed om eens helemaal gecontroleerd en vooral gereinigd te hebben want was was dat ding ongelooflijk goor van binnen.

Je moet er eigenlijk alleen geen gezin naast hebben, want dan heb je hiervoor niet zo veel tijd... :)
Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf »

Houd er rekening mee dat je met het hermonteren het ontluchtingskanaal niet dichtsmeert,
anders kan je heel binnenkort opnieuw beginnen,
de lekdruk van de verbrandingsruimte wordt hierlangs afgevoerd.
Smeer je het kanaaltje dicht, dan drukt de overdruk de keerring er opnieuw uit.
Een goed idee is, om bij het dichtschroeven een dun touwtje in dat gootje te
leggen en na dichtschroeven er weer uit te trekken.
Verder is het uiterst nuttig om het pasvlak van de keerring te voorzien van
centerpunt-putjes zodat er scherpe opstaande
randjes zijn waar de keerring zich aan kan hechten.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
hansplus

Bericht door hansplus »

Ja Knutsel, dat ruw maken heb ik inderdaad gedaan. En ook opgepast met de pakkingsmurrie, rond dat kanaaltje.

Maar hoe haal jij dat touwtje er dan weer uit na het sluiten? Dat kanaaltje komt toch uit naast de aandrijfas, waar je dus niet bij komt? Of heb ik nou een ander kanaaltje op het oog?

Trouwens, misschien zie ik het verkeerd maar door overdruk in het carter zou dat keerringetje alleen maar beter op zijn plaats gedrukt worden toch, richting krukas?

Maar overdruk lijkt me daar toch zeker niet handig ivm grotere kans op lekkage van olie.
Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf »

De overdruk gaat vanuit de krukkast richting de tandwielkast, en daar wordt
ook de keerring naartoe gedrukt als het mis gaat.
Het touwtje laat je een flink stuk naar de buitenkant uitsteken en dan kan je
het na het sluiten van de pasvlakken er zo uit trekken...
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Knutselsmurf schreef:De overdruk gaat vanuit de krukkast richting de tandwielkast, en daar wordt
ook de keerring naartoe gedrukt als het mis gaat.
Het touwtje laat je een flink stuk naar de buitenkant uitsteken en dan kan je
het na het sluiten van de pasvlakken er zo uit trekken...
En ik maar supervoorzichtig doen met de curil bij het ontluchtingskanaal.

kan altijd makkelijker :lol:

weer iets geleerd
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie