Motor doet vreemd...

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

hansplus

Motor doet vreemd...

Bericht door hansplus »

Na 3 jaar rondgetuft te hebben op mijn metje lijkt het me tijd om op een andere over te stappen. Het frame is onderin doorgescheurd, en dat heb ik weer aan elkaar gebakken, maar de buis erboven vertoont ook al een roestig naadje bij de aanhechting. Hoe lang dit dus nog goed gaat weet ik niet, maar daarom dus maar een andere opgescharreld.

Deze "nieuwe" was in tamelijk droevige staat maar kostte ook maar 50 euro. Ik heb hem al weer redelijk opgelapt, maar het blokje is nog niet in orde. Hij loopt redelijk, maar tijdens het rijden komen er wat vreemde "pokkerende" geluiden uit het blokje. :?
Als dat het enige was zou ik gewoon afwachten hoe zich dat gaat ontwikkelen, maar er is nog iets anders: soms (direct na starten of als hij bijna is afgeslagen) komt hij ineens niet meer op toeren en het lijkt ook wel alsof de koppeling helemaal niet meer aangrijpt. Als ik hem dan af zet en weer start doet hij het meestal direct weer goed.

Ik heb het blok al uit elkaar gehad, en wat opviel was dat de olie er heel goor uit zag. Roestkleur. Toch was hij verder niet roestig eigenlijk. Het ding heeft wel een poos stil gestaan, maar dat zou niet uit moeten maken. Ik heb de diverse onderdelen bekeken, maar zie er eigenlijk niks vreemds aan.

Ik kan me voorstellen dat een koppeling niet aangrijpt, maar dan zou hij normaal op toeren komen. Nu kan ik vol gas geven maar blijft hij maar een beetje grommen alsof hij ergens door wordt tegengehouden. Vanavond deed hij dat ook en ik heb geprobeerd of ik dan achteruit kan lopen met het ding zonder problemen, maar ook dat gaat gewoon.

Wie komt dit bekend voor of heeft er een idee over?

Groeten, Hans
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Het gebroken frame is een groot gevaar.
Ik zou de motor en de wielen eraf halen en zo snel mogelijk afscheid nemen van dat frame.

Als ze je aanhouden word de MET in beslag genomen omdat deze niet meer aan het typegoedkeur voldoet en de boetes zijn torenhoog.

Je zult of het kenteken van deze met moeten laten uitschrijven bij de RDW
of naar een keuringsstation gaan van de RDW met zowel het gescheurde en een niet gescheurd frame zodat het nieuwe frame op het oude kenteken word gezet.

er zijn maar 2 plekken in het blokje dat de kracht overbrengt op het wiel.

dat is de koppeling en de pallen.

Of de koppeling pakt niet of de naafpallen pakken niet.
https://spartametforum.nl/post37672.html#37672
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
hansplus

Bericht door hansplus »

Vrotkees schreef:Het gebroken frame is een groot gevaar.
Ik zou de motor en de wielen eraf halen en zo snel mogelijk afscheid nemen van dat frame.

Als ze je aanhouden word de MET in beslag genomen omdat deze niet meer aan het typegoedkeur voldoet en de boetes zijn torenhoog.

Je zult of het kenteken van deze met moeten laten uitschrijven bij de RDW
of naar een keuringsstation gaan van de RDW met zowel het gescheurde en een niet gescheurd frame zodat het nieuwe frame op het oude kenteken word gezet.
Daarom wil ik er ook vanaf... Dat ding loopt prima maar ik verkoop hem het liefst compleet en dan mag de volgende eigenaar besluiten wat hij er mee wil doen.
er zijn maar 2 plekken in het blokje dat de kracht overbrengt op het wiel.

dat is de koppeling en de pallen.

Of de koppeling pakt niet of de naafpallen pakken niet.
https://spartametforum.nl/post37672.html#37672
Dat snap ik, maar waarom zou hij ineens anders gaan lopen en na herstart weer goed draaien? Het houdt vast verband met die vreemde geluiden. Maar dat is hier lastig uit te leggen, hoe dat klinkt...
MetMayo

Bericht door MetMayo »

Waarom wissel je de motorblokken niet om en verkoop je het gescheurde frame+dubieus blokje niet voor een loop-sloop prijsje?
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

kan echt van alles zijn daarom heb ik ook de link van de motor inspectie erbij gezet.

Makkelijkste is om de achterwielen met de motoren om te wisselen.
De MET met gebroken frame is alleen oud ijzer prijs waard kun je beter deze slopen en de onderdelen zelf gebruiken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
hansplus

Bericht door hansplus »

MetMayo schreef:Waarom wissel je de motorblokken niet om en verkoop je het gescheurde frame+dubieus blokje niet voor een loop-sloop prijsje?
Dat heb ik natuurlijk ook bedacht, maar op die manier kan ik natuurlijk nauwelijks iets vragen voor dat ding. En, en dat is eigenlijk nog wel belangrijker, ik wil gewoon graag weten wat hier nou aan de hand is. Die blokjes zijn zo simpel, dat moet toch te vinden zijn?

(Ik ben reparateur van beroep, elektronica weliswaar maar het blijft repareren :) )
Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf »

Het ding is met een gebroken/gelast frame sowieso niet veel waard.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
MetMayo

Bericht door MetMayo »

Het is duidelijk een zaak van principe, een 'prestige projectje', daar valt niet aan te tornen maar persoonlijk zou ik de route kiezen die Vrotkees opperde, zo'n blokje is maar bitter weinig waard op een defect frame, meer dan een paar tientjes zal het waarschijnlijk niet opleveren.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

hansplus schreef:
MetMayo schreef:Waarom wissel je de motorblokken niet om en verkoop je het gescheurde frame+dubieus blokje niet voor een loop-sloop prijsje?
Dat heb ik natuurlijk ook bedacht, maar op die manier kan ik natuurlijk nauwelijks iets vragen voor dat ding. En, en dat is eigenlijk nog wel belangrijker, ik wil gewoon graag weten wat hier nou aan de hand is. Die blokjes zijn zo simpel, dat moet toch te vinden zijn?

(Ik ben reparateur van beroep, elektronica weliswaar maar het blijft repareren :) )
Ik was machinebouwer en vliegtuigmonteur van beroep totdat ik arbeidsongeschikt raakte en repareerde gasturbines en nog ging ik gruwelijk op mijn bek door de zogenaamde simpele 301 blokjes van Sachs

Er kan van alles mis zijn intern
en als je gaat repareren kunnen de kosten in de 100den euro's gaan lopen.
het goed lopende blokje onder de gebroken MET is los 50 euro waard inclusief wiel.
de gehele gebroken MET met wiel en motor de oud ijzer prijs 3 euro.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
hansplus

Bericht door hansplus »

Vrotkees schreef:kan echt van alles zijn daarom heb ik ook de link van de motor inspectie erbij gezet.

Makkelijkste is om de achterwielen met de motoren om te wisselen.
De MET met gebroken frame is alleen oud ijzer prijs waard kun je beter deze slopen en de onderdelen zelf gebruiken.
Tja, ik geloof eigenlijk niet dat dat frame reddeloos verloren is hoor. Toen de onderste buis helemaal doorgebroken was, heb ik er nog enkele dagen op gereden voordat ik in de gaten kreeg wat er anders was als normaal... de bovenste buis was dus nog verrassend sterk en het frame voelde alleen wat minder stabiel aan.
Ik heb hem gelast met een simpel elektrisch lasapparaat, en zo rij ik al weer een hele tijd op dat ding rond zonder problemen. Iemand met verstand van zaken en betere spullen kan hem gegarandeerd goed lassen. Maar ik vond het gewoon tijd worden voor een andere.

Even een andere vraag: ik heb nog een los blokje liggen dat een vastloper gehad heeft. Ik heb de zuiger er uit moeten rammen met een stang door de bougie-opening. De cilinderwand is fors beschadigd, en dat komt natuurlijk de prestaties niet bepaald ten goede maar dat kan toch eigenlijk niet de reden zijn dat ik hem niet meer aan de praat krijg? Het was een e-start blokje, maar ik heb er een normaal vliegwiel opgezet en een blauwe bobine omdat ik geen zijkap meer heb voor een e-start blok, dat zou toch gewoon moeten werken?
Plaats reactie