Ik heb zelf een motorblok welke bestaat uit alleen maar gebruikte en aangepaste delen. Op de CDI module na dan
Hiermee heb ik ondertussen ongeveer 1.000km afgelegd en is al bijna 2 jaar in gebruik. Nu is dit geen hele prestatie voor zo'n motorblok als die standaard is. Maar die van mij heeft wel wat meer meegemaakt.
Dit blokje loopt 40km/h zonder wind mee, berg af of andere ongein. Regelmatig behaal ik snelheden boven de 40km/h. Met de standaard (aangepaste) carburateur ligt de topsnelheid op ongeveer 43km/h, deze wordt regelmatig behaald.
Vooral de fase met het ontwikkelen van de CDI module was zwaar voor het blokje. Veel testritjes, afstelling, vari�rende ontstekingstijdstippen (welke niet altijd de juiste waren) en nog het zwaarste: Onbelast volle toeren draaien om op de testbank het gedrag van de CDI module te controleren. En niet ��n keer, maar soms hele middagen aan testen.

Vervolgens heb ik nog andere carburateurs getest. Vooral met de pocketbike 11mm carburateur in combinatie met een veel groter membraan deed de topsnelheid goed. Hiermee heb ik tijdens de testritten regelmatig snelheden van 46 tot 48km/h behaald. Het blokje draait er zijn hand niet voor om.
Ook wat langere ritten (rond de 10km) waarbij continu harder dan 40km/h werd gereden heeft het blokje moeiteloos doorstaan. Op dit moment studeer ik in Eindhoven waar het mijn dagelijks vervoer is door de stad. Hierbij wordt er dan minder hard gereden, maar het accelereren gaat nog steeds vol gas, het koppel van de motor wordt rijkelijk gebruikt in de stad.
Na al dit harde werk is het nog steeds aantrekken->gaan. Nu begint het motortje wel wat te tikken als hij warm is, wat waarschijnlijk een kantelend zuigertje is. Dat vind ik niet meer dan normaal voor een gebruikte zuiger met deze historie. Desondanks is er geen vermogensverlies en loopt het motortje zoals hij vanaf begin af aan heeft gedaan. Betrouwbaar en strak. 8) Hiervoor wordt hij natuurlijk wel beloond met een 1:50 mengsel met hoogwaardige Kendall Racing 2 takt olie, want de standaard pompmix zal hem geen goed doen. De 3 traps overbrenging giert ook lekker door zoals hij altijd al deed.
Van de winter zal het blokje waarschijnlijk wel weer opengehaald worden om te kijken wat de tussenstand is. Waarschijnlijk moet er een nieuw zuigertje in en kan hij weer minimaal 2 jaar door.
Dit is natuurlijk geen vrijbrief voor iedereen die graag hard wil rijden met zijn spartamet, want de extra slijtage is er zeker en die prijs moet je toch zeker betalen. Vooral als je dit niet op de juiste manier aanpakt, dan is het plezier van korte duur.
De onderdelen voor deze blokjes worden ook steeds schaarser, dus sommige mensen zullen dit vast zonde vinden. Maar als ik zie hoe lang dit blokje al zijn werk doet en onder welke omstandigheden, denk ik dat de meeste blokjes die minder dan 40km/h lopen en vertroeteld worden weinig extra onderdelen nodig gaan hebben. Voor mij is dit de manier om optimaal van de Sparta-Met te genieten, anders had ik er waarschijnlijk al klaar mee geweest.
Geniet nog van de laatste paar (redelijk) warme dagen en houd de boel heel.