Los halen freewheel Deel 3
Als aanvulling op "Los halen freewheel Deel 2"
Bij het ontbreken van een dop 30, heb ik een oude ringsleutel 26 geschikt gemaakt.
Aanvankelijk schoot deze bij kracht zetten van het freewheel.
Daarom 2 in grootte verschillende ringen plus de dopmoer, de ringsleutel gefixeerd tegen het freewheel. Met de hand los/vast erop volstaat.
Je kunt nu met veel kracht het freewheel los en vast draaien.
Vervolgens proefondervindelijk, omdat het opzetten en afhalen van het freewheel, eenvoudig blijkt te werken, in een zestal keren, de conus afgesteld.
Aan de uitlaat hefboom hangend voel je goed de speling en de vrijloop/uitloop van het wiel.
Ik had twee foto's willen bijsluiten, maar kreeg deze melding " In uw eerste 2 posts kunt U geen website adres plaatsen"
mvg Bram
Bij het ontbreken van een dop 30, heb ik een oude ringsleutel 26 geschikt gemaakt.
Aanvankelijk schoot deze bij kracht zetten van het freewheel.
Daarom 2 in grootte verschillende ringen plus de dopmoer, de ringsleutel gefixeerd tegen het freewheel. Met de hand los/vast erop volstaat.
Je kunt nu met veel kracht het freewheel los en vast draaien.
Vervolgens proefondervindelijk, omdat het opzetten en afhalen van het freewheel, eenvoudig blijkt te werken, in een zestal keren, de conus afgesteld.
Aan de uitlaat hefboom hangend voel je goed de speling en de vrijloop/uitloop van het wiel.
Ik had twee foto's willen bijsluiten, maar kreeg deze melding " In uw eerste 2 posts kunt U geen website adres plaatsen"
mvg Bram
Moin,
te eerst een Welkom op dit Forum.
ook een goede idee hoor.
Ik had een dop 30 bewerkt als ik deze dop op een vlooienmarkt heb gekocht voor 75 Cent.
ja je moet twee berichten op het forum plaatsen dan kan je Foto's of video's
bijsluiten.
Groet fehntjer
te eerst een Welkom op dit Forum.
ook een goede idee hoor.
Ik had een dop 30 bewerkt als ik deze dop op een vlooienmarkt heb gekocht voor 75 Cent.
ja je moet twee berichten op het forum plaatsen dan kan je Foto's of video's
bijsluiten.
Groet fehntjer
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...

Welkom Net bezig,
De diverse vrijloop tandwielen hebben diverse dieptes van nokken om ze los te maken.
Het Franse Merk atom ( solex vrijlooptandwiel ) heeft de diepe nokken van het hulpgereedschap VAR ( frans gereedschap voor de solex )
heb je een Taiwanees, Italiaans of Duits vrijlooptandwiel heb je afwijkende nokken.
Jouw oplossing om een ringsleutel te gebruiken is ook een goede oplossing.
je kunt voor weinig geld voor elk merk vrijlooptandwiel het juiste gereedschap maken. Om rommelmarkten kom je de grotere maten regelmatig tegen
Heb je een vrijlooptandwiel dat echt kapot is vervang ik deze altijd door een nieuw vrijlooptandwiel van het merk Atom.
De diverse vrijloop tandwielen hebben diverse dieptes van nokken om ze los te maken.
Het Franse Merk atom ( solex vrijlooptandwiel ) heeft de diepe nokken van het hulpgereedschap VAR ( frans gereedschap voor de solex )
heb je een Taiwanees, Italiaans of Duits vrijlooptandwiel heb je afwijkende nokken.
Jouw oplossing om een ringsleutel te gebruiken is ook een goede oplossing.
je kunt voor weinig geld voor elk merk vrijlooptandwiel het juiste gereedschap maken. Om rommelmarkten kom je de grotere maten regelmatig tegen
Heb je een vrijlooptandwiel dat echt kapot is vervang ik deze altijd door een nieuw vrijlooptandwiel van het merk Atom.
Bedankt heren, Fehntjer, Vrotkees en Spartarie
Voor jullie verwelkoming en reacties.
Voor jullie verwelkoming en reacties.
Goed Bezig Net Bezig! :lol:
Vervelend vind ik die met de ondiepe nokken, vaak al zo beschadigd door de "hamer en beitel methode" dat je er met een afnemer geen grip meer op hebt.
Dan rest alleen nog slopen. :?
Die hebben ook mijn voorkeur.Vrotkees schreef:
Vervelend vind ik die met de ondiepe nokken, vaak al zo beschadigd door de "hamer en beitel methode" dat je er met een afnemer geen grip meer op hebt.
Re: Los halen freewheel Deel 3
gefeliciteerd je hebt de wees creatief met gereedschap prijs van de week gewonnen :lol:
Fransen hebben vaak rare dingen.spartarie schreef:Goed Bezig Net Bezig! :lol:Die hebben ook mijn voorkeur.Vrotkees schreef:
Franse kaas , wijn en vrijlooptandwielen is niks mis mee.
Vive la France :lol:
Leuk jongens bedankt,
Helaas, maar na ca. 15 km lag het achterwiel plotseling weer los.
Nog meer speling als eerst.
Eerder grondig onderzoek nagelaten, nu de conus er geheel uit gedraaid en zag dat er een kogel uit de kooi was, de kooi was ook beschadigd, vreemd genoeg had deze op ��n plek meer materiaal als de anderen, fabrieksfout ?!
De keerringen waren nog goed alsook de kogel-loopvlakken en het naaldlager
Ik woon vlak bij Rhoon en heb daar vandaag al twee nieuwe lagers kunnen kopen.
Naafhuls en wiel weer gemonteerd. Morgen de rest.
Foto: kooi met mogelijk fabrieksfoutje.

Helaas, maar na ca. 15 km lag het achterwiel plotseling weer los.
Nog meer speling als eerst.
Eerder grondig onderzoek nagelaten, nu de conus er geheel uit gedraaid en zag dat er een kogel uit de kooi was, de kooi was ook beschadigd, vreemd genoeg had deze op ��n plek meer materiaal als de anderen, fabrieksfout ?!
De keerringen waren nog goed alsook de kogel-loopvlakken en het naaldlager
Ik woon vlak bij Rhoon en heb daar vandaag al twee nieuwe lagers kunnen kopen.
Naafhuls en wiel weer gemonteerd. Morgen de rest.
Foto: kooi met mogelijk fabrieksfoutje.