Ik heb bewust alleen de inspectiepunten hier neer gezet om gevaarlijk geklooi aan de motortjes te voorkomen
Ik had 2 motoren die gecontroleerd moesten worden.
een Duits 20 km/u blok waarvan de motor vastzat en een NL 25 km/u blok dat van een kapot frame afkwam.
De pati�nten gaan op de workmate tijd voor een inspectie /hook



Decoklep en slangetjes testen.
Door aan het slangetje te zuigen of te blazen moet de decoklep dichtgaan.
De potlood geeft de stromingsrichting aan. De slangetjes mogen niet lekken.


Inlaatmembraan testen.
Het membraan moet lucht doorlaten als je er in blaast.
Het membraan moet voelbaar afsluiten als je er aan zuigt.

Controleer of de remvoeringen niet vettig of vol olie zitten.
Controleer of de remhevels niet krom zijn en goed gangbaar zijn.

Na het openen controleer de hoeveel olie en of er metaaldeeltjes in de Olie zitten. Controleer met een sterke magneet voor metaaldeeltjes.
Mochten er vulringen los inliggen hebben klooiers in het verleden de as getrokken :cry:

koppeling controleren.
Controleer of het koppelingshuis glad is en de koppeling nog genoeg voering heeft. De koppelingsveer en de bladveren nog op hun plaats zitten en nog heel zijn.


krukas controleren.
Controleer de kogellagers, Op geen speling onderste drijfstanglager.


Controleer of de keer ring ingelopen is op de krukastap.

Controleer het bovenste drijfstanglager

Zuiger en cilinder controleren.
Controleer of er geen krassen op de zuiger of in de cilinder zitten.


Pasvlakken en ontluchting carterdelen controleren

Controleer de uitlaatpoort op koolafzetting

Aandrijfas controleren.
De inspectie leverde een /slaap Productiefoutje /slaap Sachs op.
De Uiterlijk Duitse 20km/u motor is intern vanaf fabriek een NL 25km/u motor :shock:

Controleer of de loopvlakken van de aandrijfas en moer geen putten hebben

Controleer of de naafhuls geen putten in de loopvlakken heeft en/of ingelopen is.


Controleer de naafpallen en de tanden van het aandrijftandwiel

Controleer als laatste alle naaldlagers en de loopvlakken waar ze op lopen.
Het probleem waarom het "Duitse 20/km/u" blok vastzat was niet in de motor zelf gelukkig.
De handstart startkap zat muurvast 8)