Motor inspectie

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3361
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Motor inspectie

Bericht door Vrotkees »

Let op goede technische ervaring en gereedschap is hiervoor een vereiste!

Ik heb bewust alleen de inspectiepunten hier neer gezet om gevaarlijk geklooi aan de motortjes te voorkomen

Ik had 2 motoren die gecontroleerd moesten worden.
een Duits 20 km/u blok waarvan de motor vastzat en een NL 25 km/u blok dat van een kapot frame afkwam.

De pati�nten gaan op de workmate tijd voor een inspectie /hook
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Decoklep en slangetjes testen.
Door aan het slangetje te zuigen of te blazen moet de decoklep dichtgaan.
De potlood geeft de stromingsrichting aan. De slangetjes mogen niet lekken.
AfbeeldingAfbeelding

Inlaatmembraan testen.
Het membraan moet lucht doorlaten als je er in blaast.
Het membraan moet voelbaar afsluiten als je er aan zuigt.
Afbeelding

Controleer of de remvoeringen niet vettig of vol olie zitten.
Controleer of de remhevels niet krom zijn en goed gangbaar zijn.
Afbeelding

Na het openen controleer de hoeveel olie en of er metaaldeeltjes in de Olie zitten. Controleer met een sterke magneet voor metaaldeeltjes.
Mochten er vulringen los inliggen hebben klooiers in het verleden de as getrokken :cry:
Afbeelding

koppeling controleren.
Controleer of het koppelingshuis glad is en de koppeling nog genoeg voering heeft. De koppelingsveer en de bladveren nog op hun plaats zitten en nog heel zijn.
AfbeeldingAfbeelding

krukas controleren.
Controleer de kogellagers, Op geen speling onderste drijfstanglager.
AfbeeldingAfbeelding
Controleer of de keer ring ingelopen is op de krukastap.
Afbeelding
Controleer het bovenste drijfstanglager
Afbeelding

Zuiger en cilinder controleren.
Controleer of er geen krassen op de zuiger of in de cilinder zitten.
AfbeeldingAfbeelding

Pasvlakken en ontluchting carterdelen controleren
Afbeelding

Controleer de uitlaatpoort op koolafzetting
Afbeelding

Aandrijfas controleren.
De inspectie leverde een /slaap Productiefoutje /slaap Sachs op.
De Uiterlijk Duitse 20km/u motor is intern vanaf fabriek een NL 25km/u motor :shock:
Afbeelding

Controleer of de loopvlakken van de aandrijfas en moer geen putten hebben
Afbeelding

Controleer of de naafhuls geen putten in de loopvlakken heeft en/of ingelopen is.
AfbeeldingAfbeelding

Controleer de naafpallen en de tanden van het aandrijftandwiel
Afbeelding

Controleer als laatste alle naaldlagers en de loopvlakken waar ze op lopen.


Het probleem waarom het "Duitse 20/km/u" blok vastzat was niet in de motor zelf gelukkig.
De handstart startkap zat muurvast 8)
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Moet een sticky worden!

Bij Sachs werden er wel eens verschillende motordelen door elkaar gebruikt. de reden kan van alles zijn als het maar liep. :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3361
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

@Jan
heb het gemaakt als link voor toevoeging van de EHBO sticky.
Daar word nog steeds aan gewerkt. :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten