Pagina 1 van 1

Motor wil niet uit!

Geplaatst: 15-01-2015 17:16
door Vrotkees
Eerst even wat theorie

Als de motor niet wil stoppen als je de chokehendel op uit hebt gezet is de kortsluitsysteem van de carburateur los of defect .

Het kortsluitsysteem zorgt ervoor dat de motor afslaat als er een door- verbinding met de spoel word gemaakt.
De ontsteking valt uit en de motor stopt.
Door de chokehendel op 0 te zetten duw je via de chokehendel de contactlip tegen de pen van de kortsluitkabel.

Tussenplaat Bing Carburateur
Afbeelding

Het meest voorkomende is dat men vergeten is de kortsluitkabel BLAUW te verbinden of dat ie los gegaan is.
Door de achterdeksel te verwijderen kun je zien of de blauwe kabel niet verbonden is.

Is de kabel niet los is er iets mis met het kortsluitsysteem bij of in carburateur.

BING Carburateur
controleer of de blauwe kabel aan de tussenplaat vastzit of dat er een breuk in de kabel zit.
Afbeelding

TK Carburateur
Afbeelding

Controleer of de pen makkelijk beweegt.
BING deze hoort door de veerdruk vanzelf terug te veren
Afbeelding

TK pen hoort met iets weerstand te bewegen
Afbeelding

BING
controleer of de contactlip makkelijk beweegt, niet verbogen is en contact kan maken met de pin.

AfbeeldingAfbeelding

schuur de contactvlakken licht op, voor een beter contact.

Geplaatst: 15-01-2015 19:18
door Jan
Ach, en anders trek je de bougiekap er toch af... Daarna zet je je Met op MP met de opmerking dat ie rijdend is weggezet maar nu niet meer wil lopen, ook niet door aanboren.

Geplaatst: 15-01-2015 20:35
door Vrotkees
1 voordeel je kunt nog altijd fietsen :wink:

Geplaatst: 16-01-2015 08:21
door jgvankampen
In een TK-carburateur zit ook en klein veertje dat de pen omhoog drukt, als je die vergeet mee te nemen bij het in elkaar zetten, gaat ie ook niet uit.

Ik kan het weten, ben het veertje zelf ook een keer vergeten.... :oops: :oops: :oops: :oops: :oops:

Geplaatst: 16-01-2015 12:05
door Vrotkees
ja hahahaha de contactveer van een bing maakt alleen contact.
van een TK drukt ie de pen terug

Over de TK Carburateur ga ik later een apart stuk schrijven.