katalisator uitlaat vervangen met NIET katalisator uitlaat

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

cookie

katalisator uitlaat vervangen met NIET katalisator uitlaat

Bericht door cookie »

Is het mogelijk wat betreft het passen, kan je de bestaande katalisator uitlaat verruilen voor een uitlaat zonder katalisator?

Zijn de uitlaat gaten van het blok het zelfde etc etc

Alle informatie is welkom,

Rob
Rob
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Is gewoon te vervangen voor een uitlaat zonder katalysator.

je zult wel alles moeten ombouwen naar niet katalysator.

Kijk maar naar de documentatie op het forum
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
cookie

Bericht door cookie »

Vrotkees schreef:Is gewoon te vervangen voor een uitlaat zonder katalysator.

je zult wel alles moeten ombouwen naar niet katalysator.

Kijk maar naar de documentatie op het forum
Bedankt voor de info Vrotkees.

Bedoel je op de tekeningen te kijken wat er anders is en die dingen te vervangen?
Zoals carb. membraam, uitlaat zelf, verwijderen compressor en dichten alle gaten voor compressor en slangen in de plastic deksels waar nodig.
Rob
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

beste is om een complete electrische startkap zonder luchtpomp van een 301 of 302 erop te zetten. Die onderdelen zijn veel makkelijker te krijgen en dan blijven de delen die je e nu op hebt goed.
Onderdelen voor een Katalysator versie zijn pokke duur en zeldzaam.

Let wel op :!: :!: :!:

de mengsmering van een 301 en 302 motortje zonder katalysator is 1:80 en niet 1:50 :!:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
cookie

Bericht door cookie »

Vrotkees schreef:beste is om een complete electrische startkap zonder luchtpomp van een 301 of 302 erop te zetten. Die onderdelen zijn veel makkelijker te krijgen en dan blijven de delen die je e nu op hebt goed.
Onderdelen voor een Katalysator versie zijn pokke duur en zeldzaam.

Let wel op :!: :!: :!:

de mengsmering van een 301 en 302 motortje zonder katalysator is 1:80 en niet 1:50 :!:
Ok das goed om te weten ik heb em sinds de schoonmaak 1:100 gesmeerd dat is dus te weinig. Zal er het juiste aantal ml olie bij doen zo dat ie 1 op 80 komt.
Maar goed dat ik er nog niet meer dan een paar km mee gereden heb.
Jou idee op de kappen en deksels origineel te laten voor de kat versie vind ik wel een goeie. Ga ik zeker doen, moet maar eens gaan snuffelen voor een 299 motor kompleet voor onderdelen.

Bedankt voor de headsup en de suggesties vrotkees!!
Rob
cookie

Bericht door cookie »

Het is een week of 3 na het Ont(katten) van de 599 302 motor en ik heb er nu zo een 100km plus mee gereden en de volgende zijn mijn bevindingen:

a) het blokje loopt stukken minder warm dan met de kat uitlaat.
b) heb nou helemaal geen problemen meer met afslaan om de 5 km of zo.
c) saxohtje is nu echt betrouwbaar geworden en heeft me al 31km per uur laten zien.

Het enige waar ik nu nog niet blij mee ben is , als ik hem een minuut of twee laat stationair lopen en ik geeft daarna gas om weg te rijden houd ie wat in, ik trap effe 2 revoluties bij om hem op gang te helpen en daarna geen probleem lopen als een bezetene.

Wat zou hier de oorzaak van kunnen zijn??
Als je een idee hebt zou ik het graag horen want bij een stoplicht kan dit een probleem worden.

Rob
Rob
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Dit "probleem" komt heel vaak voor.

Metjes en saxo's houden niet van stoplichten. :cry:

Als je stilstaat is er geen rijwindkoeling en word de motor warmer.
en door de extra warmte is het mengsel niet meer optimaal.

de motortjes kunnen het wel aan maar houd de koelribben goed schoon en zorg dat het stationair toerental zo laag mogelijk is als je stil staat.

Rij je in een omgeving waar je extreem veel stoplichten hebt zou je kunnen experimenteren met geforceerde luchtkoeling door bijvoorbeeld een pc ventilator op een accu het motortje te laten koelen bij stoplichten.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
cookie

Bericht door cookie »

Vrotkees schreef:Dit "probleem" komt heel vaak voor.

Metjes en saxo's houden niet van stoplichten. :cry:

Als je stilstaat is er geen rijwindkoeling en word de motor warmer.
en door de extra warmte is het mengsel niet meer optimaal.

de motortjes kunnen het wel aan maar houd de koelribben goed schoon en zorg dat het stationair toerental zo laag mogelijk is als je stil staat.

Rij je in een omgeving waar je extreem veel stoplichten hebt zou je kunnen experimenteren met geforceerde luchtkoeling door bijvoorbeeld een pc ventilator op een accu het motortje te laten koelen bij stoplichten.
OK komt dit vaak voor bij bv Bing carbs en niet zoveel bij TK's of omgekeert?
Of is het gewoon inherent in het motor carb design en je kan er niks tegen doen?, behalve misschien hierboven beschreven expiriment.

Ik kan me voorstellen dat als de TEMP stijgt dat dan de verbranding beter gaat en aldus je mengsel te arm wordt en daar door je vermogen om op te trekken wat te weinig is.
Aan de anderekant kan ik me bijna niet voorstellen dat na 3 meter trappen de motor genoeg is afgekoeld om dan toch beter/normaal op te trekken.
Maar kan dan natuurlijk beter trekken omdat het toerental dan een stuk hoger ligt en dat ie daarvanuit dus wel beter trekt.

Vrotkees bedankt voor het meedenken en ik hou het in gedachten.

Wat ik ga doen weet ik nog niet, maar ik ben bang dat als ik lang voor een stoplicht moet wachten dat de motor dan afslaat want hij gaat na een minuut of zo wel moeilijker stationair lopen, maar dan blip ik het gas een beetje en dan houd ik hem op die manier aan de praat.
misschien is het een idee om hem juist wat sneller stationair te laten lopen, ik weet het niet moet maar eens gaan uitproberen.
Rob
Gast

Bericht door Gast »

Helemaal nieuw voor mij, normaal is de dissipatie van het blok ruim voldoende
om de warmte af te laten vloeien, het enige dat ik kan bedenken is uiterlijke vervuiling van het blokje.
De motor mort met gemak en zonder problemen een kwartier of zo startioneer
kunnen draaien. Toch niet zo lekker, al die toevoegingen in de brandstof?
Doet me denken aan een mode-supermodel dat van alles nodig heeft
om er toonbaar uit te zien, terwijl all-naturel vrouwen op haar mooist zijn... :twisted:
Je zou bij het stationeer draaien en daarbij onwillig zijn kunnen denken aan je vlotternaald! (Niveau te hoog/te laag)
cookie

Bericht door cookie »

Ko de Dorpsgek schreef:Helemaal nieuw voor mij, normaal is de dissipatie van het blok ruim voldoende
om de warmte af te laten vloeien, het enige dat ik kan bedenken is uiterlijke vervuiling van het blokje.
De motor mort met gemak en zonder problemen een kwartier of zo startioneer
kunnen draaien. Toch niet zo lekker, al die toevoegingen in de brandstof?
Doet me denken aan een mode-supermodel dat van alles nodig heeft
om er toonbaar uit te zien, terwijl all-naturel vrouwen op haar mooist zijn... :twisted:
Je zou bij het stationeer draaien en daarbij onwillig zijn kunnen denken aan je vlotternaald! (Niveau te hoog/te laag)
Hoi Ko,
Het blokje is goed schoon hoor daar kan het niet aan liggen, nog helemaal schoon gemaakt toen de uitlaat vervangen was.
De hoogte van de vlotternaald zou wel kunnen, carb is drie keer uitelkaar geweest.
Dus ja zou de vlotternaald nivau zou het kunnen zijn.
Ik ga het effe checken dit weekend .
Bedankt voor het meedenken.
Rob
Plaats reactie