Motor doet vreemd...
een gebroken frame is einde frame van een motorvoertuig.
Er zit een kenteken op dus voldoet niet meer aan het type goedkeur.
de sterkte is er helemaal uit en vooral bij een gebogen sparta frame
http://www.rijwiel.net/spafra2n.htm
als de nikasil laag ( wat een zeer harde laag is) beschadigd is, betekend einde motor.
je krijgt geen compressie meer in dat blok.
er mag geen enkele kras in de cilinder zitten
de cilinder en achterdeel horen bij elkaar en kun je bij het oud ijzer mikken.
Die krijg je alleen maar weer aan het lopen als je voor 800 euro laat uitdraaien en een nieuwe nikasil laag in laat gieten.
Er zit een kenteken op dus voldoet niet meer aan het type goedkeur.
de sterkte is er helemaal uit en vooral bij een gebogen sparta frame
http://www.rijwiel.net/spafra2n.htm
als de nikasil laag ( wat een zeer harde laag is) beschadigd is, betekend einde motor.
je krijgt geen compressie meer in dat blok.
er mag geen enkele kras in de cilinder zitten
de cilinder en achterdeel horen bij elkaar en kun je bij het oud ijzer mikken.
Die krijg je alleen maar weer aan het lopen als je voor 800 euro laat uitdraaien en een nieuwe nikasil laag in laat gieten.
Wat zijn ze oud h�... geen wonder dat ze het op beginnen te geven. Jammer dat je niet kunt zien hoeveel km ze eigenlijk gemaakt hebben... ik heb er zelf nu zo'n 9000 km op gereden.Vrotkees schreef:een gebroken frame is einde frame van een motorvoertuig.
Er zit een kenteken op dus voldoet niet meer aan het type goedkeur.
de sterkte is er helemaal uit en vooral bij een gebogen sparta frame
http://www.rijwiel.net/spafra2n.htm
Mja... dat is natuurlijk niet heel erg zinvol. Maar het ding heeft nog wel compressie hoor... de beschadiging loopt vanaf een halve cm boven de spoelpoort naar de spoelpoort. het bovenste deel is dus onbeschadigd. Maar ik weet het, ik ben eigenwijs. Wil dus gewoon graag het ding toch laten lopen en dan zien wat hij nog kan... :lol:als de nikasil laag ( wat een zeer harde laag is) beschadigd is, betekend einde motor.
je krijgt geen compressie meer in dat blok.
er mag geen enkele kras in de cilinder zitten
de cilinder en achterdeel horen bij elkaar en kun je bij het oud ijzer mikken.
Die krijg je alleen maar weer aan het lopen als je voor 800 euro laat uitdraaien en een nieuwe nikasil laag in laat gieten.
Maar da's dus een andere kwestie. Blijkbaar komt het verschijnsel waar ik naar vroeg niemand bekend voor?
het kan 1000 en 1 ding zijn wat er mis is intern, je kunt niet 1-2-3 zeggen wat er mis is.
ik heb 10talle defecte motortjes open gehad en elke keer was het weer een verrassing wat er intern kapot was.
en als er een beschadiging is in de cilinder vreet je motor zuigers en lagers
de zuiger gaat wel tussen de 7000 en 9000 keer op en neer per minuut.
is dan hetzelfde als kaas raspen en al die metaaldeeltjes komen in je lagers en gaan daar weer schade toebrengen.
bepaalde lagers zijn moeilijk aan te kopen en kosten tussen de 25 en 50 euro.
en originele zuigers worden ook niet meer gemaakt.
Als alles perfect is lopen de motortjes goed.
Als je de inspectiepunten lijst volgt kom je het probleem vanzelf tegen .
ik heb 10talle defecte motortjes open gehad en elke keer was het weer een verrassing wat er intern kapot was.
en als er een beschadiging is in de cilinder vreet je motor zuigers en lagers
de zuiger gaat wel tussen de 7000 en 9000 keer op en neer per minuut.
is dan hetzelfde als kaas raspen en al die metaaldeeltjes komen in je lagers en gaan daar weer schade toebrengen.
bepaalde lagers zijn moeilijk aan te kopen en kosten tussen de 25 en 50 euro.
en originele zuigers worden ook niet meer gemaakt.
Als alles perfect is lopen de motortjes goed.
Als je de inspectiepunten lijst volgt kom je het probleem vanzelf tegen .
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Ik moet je even terugfluiten.hansplus schreef:[quote="Wat zijn ze oud h�... geen wonder dat ze het op beginnen te geven.
Er zijn nog flinke aantallen Metjes uit de eerste bouwjaren (1986) die nog dagelijks
vrolijk rond rijden. Als het ding zijn onderhoud krijgt gaat hij/zij eindeloos mee...
Legio de verhalen van forumleden die grootverbruiker zijn en weinig problemen hebben.
Kan menig groot bromfiets/scootermerk alleen maar naar kijken.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Ik ken iemand die heeft een blokje uit 1986 waar ie zelf 18.000 kilometer de laatste 10 jaar zonder problemen mee heeft gereden en hele grote kans dat dat blokje het dubbele aantal kilometers sinds 1986 gelopen heeft.
Goed onderhoud en op tijd controleren als er iets geks hoorbaar is overleeft zo een motortje met gemak 3 gebogen frames
Goed onderhoud en op tijd controleren als er iets geks hoorbaar is overleeft zo een motortje met gemak 3 gebogen frames

Nja, ik zal dan toch nog maar eens het blokje demonteren en nog grondiger nakijken.
Wat ik nou ga doen met die oude fiets weet ik nog niet, maar dat blokje loopt steeds beter. Hij gaat door de jaren alleen maar harder lopen..
Is inderdaad misschien wel zonde om die niet zelf te houden. Hij heeft alleen altijd wat tijd (een paar kilometers) nodig om op gang te komen. Bij koude start loopt hij eerst niet harder dan 22 of zo. Na enige kilometers klinkt het of de uitlaat een beetje gaat lekken en gaat hij ook harder lopen. Of dat met elkaar te maken heeft weet ik niet, maar misschien zit die uitlaat wel behoorlijk dicht... In ieder geval kan ik daar nog wel mee leven.
In ieder geval bedankt voor het meedenken iedereen.
Wat ik nou ga doen met die oude fiets weet ik nog niet, maar dat blokje loopt steeds beter. Hij gaat door de jaren alleen maar harder lopen..

In ieder geval bedankt voor het meedenken iedereen.
-
- Berichten: 600
- Lid geworden op: 31-08-2011 21:23
Inmiddels al weer wat weken rondgereden op het "nieuwe" metje. Na het blok nu echt helemaal gedemonteerd te hebben, en zelfs gewassen in de afwasmachine (carterdelen alleen natuurlijk) was hij eindelijk goed schoon en de oorzaak van het vreemde lopen af en toe werd ook meteen duidelijk.
De keerring op het koppelings lager lag in en uit de zitting te klapperen.
Ik heb daar maar een nieuwe voor opgehaald, en voor de verandering ook maar eens vloeibare pakking gebruikt. Bij de andere blokjes die ik heb gedemonteerd en weer in elkaar gezet heb heb ik dat nooit gebruikt, en het lekte nooit. Maar goed, ik was nu toch bij de onderdelenboer. De zitting van de pakking een beetje beschadigd voor meer grip, en ook voorzien van een beetje pakkingsmurrie.
Hij loopt nu heel aardig, alleen sluit de vlotternaald nog niet helemaal af denk ik. Daar is al veel over geschreven dus daar komen we ook wel uit...
Binnenkort de nieuwe CDI eens testen die ik gebouwd heb, de (turbo) CDI die er in zat liep wel maar haperde, beetje zoals mijn andere metje toen die een pareltje had in de bougie. De CDI uit mijn andere metje deed dus ook wonderen.
Dit verhaal krijgt dus geen eind vrees ik, maar voorlopig ben ik er al blij mee zo. Met die metjes blijf je nou eenmaal sleutelen... al gaat het wel eens een aantal maanden goed!
De keerring op het koppelings lager lag in en uit de zitting te klapperen.
Ik heb daar maar een nieuwe voor opgehaald, en voor de verandering ook maar eens vloeibare pakking gebruikt. Bij de andere blokjes die ik heb gedemonteerd en weer in elkaar gezet heb heb ik dat nooit gebruikt, en het lekte nooit. Maar goed, ik was nu toch bij de onderdelenboer. De zitting van de pakking een beetje beschadigd voor meer grip, en ook voorzien van een beetje pakkingsmurrie.
Hij loopt nu heel aardig, alleen sluit de vlotternaald nog niet helemaal af denk ik. Daar is al veel over geschreven dus daar komen we ook wel uit...
Binnenkort de nieuwe CDI eens testen die ik gebouwd heb, de (turbo) CDI die er in zat liep wel maar haperde, beetje zoals mijn andere metje toen die een pareltje had in de bougie. De CDI uit mijn andere metje deed dus ook wonderen.
Dit verhaal krijgt dus geen eind vrees ik, maar voorlopig ben ik er al blij mee zo. Met die metjes blijf je nou eenmaal sleutelen... al gaat het wel eens een aantal maanden goed!

Als de keerring eruit ligt ja dan komt er extra olie in de verbrandingsruimte
en loopt ie echt niet lekker
Zo ben ik ook begonnen van probleem via een ander probleem naar weer een probleem.
Bekijk het van de positieve kant je leert heel veel van je MET.
en je houd er een goedlopende MET aan over.
Het testen waar de lekkage vandaan komt in de carburateur is makkelijk te doen.
Demonteer de achter deksel en luchtfilter.
zet de benzinekraan open en de chokehendel op UIT.
loopt de benzine uit het pijpje van de luchtfilter is je benzinemembraan ergens lek.
Lekt ie niet zet de chokehendel op AAN
Komt er nu benzine uit het pijpje van de luchtfilter is er iets mis met het buisje voor de vlotterkamer of de pakkingen.
loopt de benzine uit het overloop gaatje van de vlotterbak dicht je vlotternaald niet goed af.
succes
en loopt ie echt niet lekker
Zo ben ik ook begonnen van probleem via een ander probleem naar weer een probleem.
Bekijk het van de positieve kant je leert heel veel van je MET.
en je houd er een goedlopende MET aan over.
Het testen waar de lekkage vandaan komt in de carburateur is makkelijk te doen.
Demonteer de achter deksel en luchtfilter.
zet de benzinekraan open en de chokehendel op UIT.
loopt de benzine uit het pijpje van de luchtfilter is je benzinemembraan ergens lek.
Lekt ie niet zet de chokehendel op AAN
Komt er nu benzine uit het pijpje van de luchtfilter is er iets mis met het buisje voor de vlotterkamer of de pakkingen.
loopt de benzine uit het overloop gaatje van de vlotterbak dicht je vlotternaald niet goed af.
succes
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten