Effecten samenhang Membraam Deko enz. enz.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

Nog een kleine aanvulling op het geheel.

Had toen nog een stukje gereden, bougie er uitgehaald.
Daar was wel wat aan te zien zoals de kleur van de elektrode deze lijkt mij redelijk alleen DE OLIE OP DE SCHROEFDRAAD.
Is dit normaal die olie, kan dit soms ook een indicatie van een geen 100% keerring?
Afbeelding
Afbeelding

Laat wel horen hoe het afloopt na het vernieuwen van de keerringen.
Deze laatste toevoeging was meer om alles wat aan de buitenkant te proberen was zo compleet mogelijk in beeld te proberen brengen.
MVG Ruud
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
deze kleur van de bougie is optimaal
dit beetje olie ook de pakking sit aan het einde van de draad
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

Vervolg met een aantal afb. zodat ik hetzelf een beetje kan begrijpen.

Vandaag keerringen gehaalt HIER
Afbeelding
Blokje kaal gemaakt en Freewheel losgemaakt zoals hier is te zien
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=6

Toch nog problemen, een goedkope freewheel afnemer
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=550
En daar komt nog even een tip achteraan,een Freewheel van puch-maxi en vespa passen ook toevallig vandaag
achtergekomen puch heeft iets meer vertanding van Vespa is 20 tands van puch 24of 25tands en ook spotgoedkoop
kocht er 1 bij de lokale brommerboer voor 4,50 en die dus even gepast op een met motortje PERFECT

Het blokje gesplitst met behulp van https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=105
Ook op het Forum staan nog de nodige tips. https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=372
en hier https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=378
Afbeelding
De 3 keerringen lijken zo op het oog nog goed.

Overigens kan de 4e keerring ook nog invloed hebben van het probleem (nog niet verwijderd).
Zag namelijk in het zakje met de nieuwe keerringen er 4 enne uuhhh....waar zat die 4e :wink:
[Afbeelding
hier dus, in de naafhuls
Afbeelding
De naafhuls en de keerring verwijdert, toen de olie uit het blok opgevangen, was nog ong. 55/60 ml.

Valt er iets op wat er niet goed uitziet? bijv. de zuiger.

Als ik het blokje weer dicht maak lees ik dat in het ontluchtings kanaaltje een koordje/draadje bij de pijlen
kan of alleen heel dun de vloeibarepakking gebruiken.
Afbeelding
Hoe de hoeveelheid pakking gebruiken https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=643 erg duidelijk.

Het is een 499 blokje, volgens zeggen zou de krukaskeerring niet meer uit zijn zitting kunnen schuiven.
Afbeelding
Als vloeibarepakking heb ik Curil maar lees regelmatig ook Curil T, wat is het verschil.
De vlakken van van het blokje wil ik met wasbenzine ontvetten en heel voorzichtig met fijn schuurlinnen bewerken.
De nieuwe keerringen borgen, kan dat met een druppeltje secondelijm?
In de lippen van de keerringen gaat kogellagervet en de open kanten van de ringen gaan naar de lagers en krukas toe.

Dan lees ik in het werkplaatsboek het aandraaimoment 9...11 Nm (0,9...1,1 kpm)
en de volgorde bij het aandraaien, echter helaas heb ik geen momentsleutel, wat nu ;-)
http://brucker-radl-service.com/ en dan kijken bij Iformationen Werkstatthandbuch (1) Blz.35

Wordt vervolgt.
Laatst gewijzigd door Ruud op 04-11-2019 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
saxoNetje
Berichten: 151
Lid geworden op: 09-06-2009 17:15

Bericht door saxoNetje »

Op alles kan ik even niet ingaan, heb op t ogenblik n schermpje op postzegelformaat- maar:
NIET met schuurlinnen op je pasvlakken gaan rommelen, Ruud!
Pak daar liever een (niet al te scherp) schraapstaaltje voor, of n (oud) mesje.
En, als je n carter met zo`n rand hebt hoef je de keerring niet met loctite te borgen.

De zuiger ziet er uit alsof de zuigerveer ook beter vervangen kan worden.
Succes!
Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

Hoi,
eerst ff een melding dat de server er af toe uit ligt en er dan geen afb. zijn.
saxoNetje schreef:Op alles kan ik even niet ingaan, heb op t ogenblik n schermpje op postzegelformaat- maar:
NIET met schuurlinnen op je pasvlakken gaan rommelen, Ruud!
Pak daar liever een (niet al te scherp) schraapstaaltje voor, of n (oud) mesje.

De zuiger ziet er uit alsof de zuigerveer ook beter vervangen kan worden.
Succes!
Ga het schraapstaaltje of mes gebruiken.
En, als je n carter met zo`n rand hebt hoef je de keerring niet met loctite te borgen.
weet ff niet wat je precies bedoeld met zo'n rand.
Dacht ergens gelezen te hebben (van Fehntjer) dat het bij 499 blokjes niet meer nodig was.
De zuiger ziet er uit alsof de zuigerveer ook beter vervangen kan worden.
Zal in ieder geval kijken of ik dezelfde zuigerveer bij de localboer kan bemachtigen.
Vindt het zelf wel vreemd dit al na zo'n 1000 km, maar ja snap er zelf ook niet zoveel van.

Het in elkaar zetten zal nog wel ff duren, veels te warm op het achterplaatsje :cry:
MVG Ruud
Gebruikersavatar
Admin2Vrotkees
Site Admin
Berichten: 453
Lid geworden op: 03-06-2009 08:00

Bericht door Admin2Vrotkees »

helaas kan ik nu even niet de foto's bekijken, maar pasvlakken schoonmaken met een stanleymesje of schraapmasje(evt plamuurmes als er papieren pakking is gebruikt) geen schuurpapier of schuurlinnen gebruiken.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

https://spartametforum.nl
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin,
@Ruud,
als jij deze keerring heft (met de pijl) en zonder "tweede" lip kun jij hem niet gebruiken

Afbeelding
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Ruud
Berichten: 172
Lid geworden op: 08-04-2010 15:55

Bericht door Ruud »

Mark schreef:Kijk, waar ik extra pijlen heb gemaakt, daar zit bij de 499 carters een opstaande rand, waardoor de keerring niet meer opzij kan.
Daardoor hoef je de keerring niet meer met loctite te borgen.
Heb het helemaal door Mark ;-) geen secondelijm/loctite
Afbeelding
Fehntjer schreef:Moin,
@Ruud,
als jij deze keerring heft (met de pijl) en zonder "tweede" lip kun jij hem niet gebruiken


Fehntjer heb het ook bij jou helemaal door ;-) scherp gezien.
De bestaande originele keerring (oud)
Afbeelding


Zie inderdaad de extra lip bij de oude originele keerring
De 2 nieuwe keerringen zijn bij verschillende (Spartamet) winkels gekocht als zijn de goede en ze hebben inderdaad niet de extra lip.
Afbeelding
Zal bij de leverancier eens mijn licht opsteken.
MVG Ruud
saxoNetje
Berichten: 151
Lid geworden op: 09-06-2009 17:15

Bericht door saxoNetje »

Ruud schreef:
Mark schreef:Kijk, waar ik extra pijlen heb gemaakt, daar zit bij de 499 carters een opstaande rand, waardoor de keerring niet meer opzij kan.
Daardoor hoef je de keerring niet meer met loctite te borgen.
Heb het helemaal door Mark ;-) geen secondelijm/loctite
Afbeelding
Mark?
Was n post van mij, toch?
Maar OK, zelfs de quote-machine heeft zeker last van de hitte! ;)

Raar dat je n keerring met 1 lip in n voorverpakt keerring-pakket krijgt trouwens!
Gebruikersavatar
fehntjer
Spartametoloog
Berichten: 715
Lid geworden op: 10-10-2009 14:58

Bericht door fehntjer »

Moin ,
ja mijnheer middelburg deze met extra lip kosten ook extra euros... :lol:

Bernd heft een goie bericht geplaats
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... g&start=50
@Ruud, ja doe maar de licht in het duisternis.
de "oude" keerringe die heb jij nodig.

Wat dat met Loctite bedoel?
blok van 099 tot 399 hebben geen "opstande rand" erbij word met een drubbel loctite de keerring, van de koppeling, aan de carter vast gezet. (geborgd??)
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop, wisse en 1 gast