De juiste keerringen, O-ringen en lagers kopen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
SpartaFrank
Site Admin
Berichten: 132
Lid geworden op: 29-05-2020 20:25

De juiste keerringen, O-ringen en lagers kopen

Bericht door SpartaFrank »

Hallo allemaal,

Het wordt weer mooi weer en uit voorzorg bestel ik alvast een setje Oliekeerringenset + O ringen voor het geval dat ik weer zin heb om te sleutelen. Nu kocht ik deze altijd bij Kogellagerplaza voor 15 euro alleen de vorige keer kwam ik tot een ontdekking en ik hoor graag jullie mening hierover!

Vorig jaar heb ik deze e-mail gestuurd:

Ik heb de Oliekeerringenset + O ringen binnen, bedankt! Ik heb het officiele handboek er bij gepakt en ben gaan vergelijken. Op de keerringen staat een afmeting en deze komen perfect voor in het handboek, behalve 2 keerringen. Ik heb hieronder een schema gemaakt met alle keerringen en O-ringen met de maten en of ze kloppen volgens het handboek:
  • Keerring “12x32x7” voor op de krukas links(deze klopt).
  • Keerring “18x32x4.5” voor op de krukas rechts(deze klopt niet. Moet “18x32x4.7” zijn).
  • Keerring “20x28x1” voor in de naafhuls(deze klopt).
  • Keerring “45x52x4” voor op de naafhuls(deze klopt niet. Moet “45x52x5” zijn).
  • O-ring “13,87x3,53” voor op de achteras links(deze klopt)
  • O-ring “16x3” Voor in de carburateur(deze klopt).



Waarop ik deze reactie terug kreeg:
Krukaskeerring was vroeger correct vroeger 4,7 mm. Wordt niet meer gemaakt

Naafhulskeerring MOET 4 of 4,5 mm. dik anders is het de dik.



Ook heb ik een keer een keerring besteld met de afmeting 18x32x4,7 bij Spartametshop, en toen kreeg ik een 18x32x4,5 opgestuurd. Volgens de eigenaar: "Ja, 2 tienden smaller past beter bij alle modellen.".

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie mening en waar jullie de keerringen, O-ringen en lagers vandaan halen :D

Groet,

Frank
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1535
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: De juiste keerringen, O-ringen en lagers kopen

Bericht door spartarie »

SpartaFrank schreef: 29-04-2025 20:51 Hallo allemaal,

Het wordt weer mooi weer en uit voorzorg bestel ik alvast een setje Oliekeerringenset + O ringen voor het geval dat ik weer zin heb om te sleutelen. Nu kocht ik deze altijd bij Kogellagerplaza voor 15 euro alleen de vorige keer kwam ik tot een ontdekking en ik hoor graag jullie mening hierover!

Vorig jaar heb ik deze e-mail gestuurd:

Ik heb de Oliekeerringenset + O ringen binnen, bedankt! Ik heb het officiele handboek er bij gepakt en ben gaan vergelijken. Op de keerringen staat een afmeting en deze komen perfect voor in het handboek, behalve 2 keerringen. Ik heb hieronder een schema gemaakt met alle keerringen en O-ringen met de maten en of ze kloppen volgens het handboek:
  • Keerring “12x32x7” voor op de krukas links(deze klopt).
  • Keerring “18x32x4.5” voor op de krukas rechts(deze klopt niet. Moet “18x32x4.7” zijn).
  • Keerring “20x28x1” voor in de naafhuls(deze klopt).
Dit is 20 x 28 x 4
  • Keerring “45x52x4” voor op de naafhuls(deze klopt niet. Moet “45x52x5” zijn).
Kan allebei, 5mm heeft meest een veer, ik denk dat dat beter is.
  • O-ring “13,87x3,53” voor op de achteras links(deze klopt)

Hier zet ik tegenwoordig X ringen, deze hebben een dubbele afdichting.
De originele O ring is mij te snel lek.

https://www.ir-dichtungstechnik.de/gewe ... black.html
  • O-ring “16x3” Voor in de carburateur(deze klopt).



Waarop ik deze reactie terug kreeg:
Krukaskeerring was vroeger correct vroeger 4,7 mm. Wordt niet meer gemaakt

Naafhulskeerring MOET 4 of 4,5 mm. dik anders is het de dik
.



Ook heb ik een keer een keerring besteld met de afmeting 18x32x4,7 bij Spartametshop, en toen kreeg ik een 18x32x4,5 opgestuurd. Volgens de eigenaar: "Ja, 2 tienden smaller past beter bij alle modellen.".

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie mening en waar jullie de keerringen, O-ringen en lagers vandaan halen :D

Groet,

Frank
Wat betreft de krukaskeerringen, sinds een jaar ben ik overgestapt op Viton.
Deze zijn beter bestand tegen hogere toerentallen en hitte.
Aan de koppelingkant 18 x 32 x 5 want een smallere kon ik niet vinden.
Maar die past ook gewoon, ook in een 499 waar het door het "dammetje" kritiek leek.
Ik ben er heel tevreden mee.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1535
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Re: De juiste keerringen, O-ringen en lagers kopen

Bericht door spartarie »

De reden om op viton over te schakelen:
In mijn zeg maar "dagelijkse" metje hang ik geregeld een andere motor.
Wel een stuk of vijf dus die rouleren.
Dat ging tot voor een paar jaar altijd goed totdat...
Ik een paar keer een blokje had dat tijdens niet-gebruik (een maand of 10 op zolder gelegen) was gaan lekken.
Niet uitwendig, maar door de keerring heen was de krukkast volgelopen met olie!
Ok, bougie er uit en de olie er met de handstart uitpompen, olie bijvullen en rijden maar weer.
En dan tijdens het rijden weer totaal geen verbruik!
Voor mij het bewijs dat de keerringen tijdens periodes van benzine gebrek KRIMPEN.
En komt er als je weer gaat rijden weer benzine bij weer UITZETTEN.
Kan ook goed zijn dat het ene merk keerring er meer last van heeft dan de andere, misschien had ik een keer
een slechte serie gekocht.
Maar, dezelfde keerringen gebruik ik ook in blokjes die op Aspen lopen, en die lekken totaal niet.
Ook niet na twee jaar op zolder!
Sinds een paar jaar tap ik de olie van die "benzine-blokjes" af als ze opgeslagen worden.
En ga ik ze weer gebruiken.....olie er weer in.
Vorig jaar dus een blokje met viton keerringen uitgerust, bij wijze van experiment NIET afgetapt....
En na tien maanden weer in de fiets gehangen.
Geen druppel olie gelekt, stond nog precies op niveau en ook geen spoor van rook bij de eerste start!
Ik ben om. ;)
https://www.oil-seal-stocks.com/?srslti ... lOISMixqaj
Ik kocht ze hier, voor nog geen tientje per set.
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3358
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: De juiste keerringen, O-ringen en lagers kopen

Bericht door Vrotkees »

De kwaliteit van keerringen is zeker een ding, ook hoelang ze op voorraad liggen en/of aan zonlicht zijn blootgesteld.
keerringen van Japanse, Taiwanese en Duitse fabrikanten die overal in de industrie gebruikt worden geven de minste problemen voor onze metjes.
Obscure Chinese merken en/of slechte imitatie zijn echt inferieur en dat merk je.
Er is ook een tijdje geweest dat lagers van NTN een Japans merk vervalst en inferieur als origineel artikel verkocht werden.

NOK is een bekend Japans merk
NAK en KOK zijn bekende Taiwanese merken.
KACO, Goetze en Elring zijn bekende Duitse merken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: De juiste keerringen, O-ringen en lagers kopen

Bericht door Spartapappa »

Ooit een 499 tot het bot gereviseerd.
Ook een nieuw NTN smalend lager geplaatst zo uit het doosje net dezelfde opdruk.
Na 500 kilometer liep hij muur vast !
Bij het openen zag ik dat het smalend lager totaal kapot gelopen was.
Ook cilinder en zuiger waren totaal kapot !
De lager pennetjes waren in een punt afgesleten sls een kogel.
Dus het was duidelijk niet gehard !
Mijn conclusie dit moet wel imitatie troep zijn geweest !
Nog nooit heb ik een origineel smalend lager stuk gereden.
Ik rij altijd wok snelheden en ze blijven heel !
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3358
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: De juiste keerringen, O-ringen en lagers kopen

Bericht door Vrotkees »

Een kapot bovenste drijfstang lager net als onderste drijfstanglager komt normaal alleen maar voor als een blokje op pure benzine gelopen heeft en dus geen mengsmering gehad heeft. met vervalste slechte spullen heb je een serieus probleem
En dan rest helaas alleen nog de schrotbak voor alle niet in de versnellingsbak olie lopende onderdelen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Gebruikersavatar
Spartapappa
Spartametoloog
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23-08-2019 22:49

Re: De juiste keerringen, O-ringen en lagers kopen

Bericht door Spartapappa »

Nou dit blokje had smering zat gehad….
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3358
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Re: De juiste keerringen, O-ringen en lagers kopen

Bericht door Vrotkees »

Spartapappa schreef: 01-05-2025 17:00 Nou dit blokje had smering zat gehad….
snap ik bedoelde meer dat NORMAAL komt het alleen voor als je pure benzine en geen mengsmering gebruikt.
vervalste slechte lagers is echt een abnormaal iets
heb de tekst dus iets aangepast :mrgreen:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten