Komt niet op toeren en trekt niet
-
Komt niet op toeren en trekt niet
Ik heb een probleem bij mijn spartamet
Hij komt niet op toeren en trekt niet echt op, toen ik hem kocht zat er een onbegrensd cdi op (ik denk door de vorige eigenaar gedaan) maar hij trekt totaal niet op en de topsnelheid zit rond de 20 a 22 km per uur wie of wie kan mij hier mee helpen
Hij komt niet op toeren en trekt niet echt op, toen ik hem kocht zat er een onbegrensd cdi op (ik denk door de vorige eigenaar gedaan) maar hij trekt totaal niet op en de topsnelheid zit rond de 20 a 22 km per uur wie of wie kan mij hier mee helpen
- Admin2Vrotkees
- Site Admin
Re: Komt niet op toeren en trekt niet
Niet trekken heeft diverse oorzaken bij een metje.
vaak voorkomend is dat de uitlaat niet goed open is of er teveel weerstand in het blokje (schade) is
als je extra choke moet gebruiken om extra trekkracht te krijgen is er iets mis met de carburateur of inlaatmembraan.
vaak voorkomend is dat de uitlaat niet goed open is of er teveel weerstand in het blokje (schade) is
als je extra choke moet gebruiken om extra trekkracht te krijgen is er iets mis met de carburateur of inlaatmembraan.
-
Dank voor de reactie, maar heb ook nog een probleem dat de spartamet erg lekt
hij lekt vanaf onderaan de vlotterbak hoe zou dit komen ik heb vandaag nog een nieuwe vlotterbak pakking erop gezet en toen lekte hij niet
hij lekt vanaf onderaan de vlotterbak hoe zou dit komen ik heb vandaag nog een nieuwe vlotterbak pakking erop gezet en toen lekte hij niet
- Spartapappa
- Spartametoloog
Als het een bing is dan is het of het benzine membraan die stuk is of de flotter sluit niet goed af.
Het mooiste is om hem om te bouwen naar directe inlaat.
Als hij dan nog lekt is het altijd de flotter.
Een flotter kan ook lekken door een vuiltje in de flotter zitting of een flotter die even vast zit.
Maar naald kan ook niet goed afsluiten in de zitting.
Een TK heeft deze problemen niet tot nauwelijks (mits de flotterhevel goed staat afgesteld)
Het mooiste is om hem om te bouwen naar directe inlaat.
Als hij dan nog lekt is het altijd de flotter.
Een flotter kan ook lekken door een vuiltje in de flotter zitting of een flotter die even vast zit.
Maar naald kan ook niet goed afsluiten in de zitting.
Een TK heeft deze problemen niet tot nauwelijks (mits de flotterhevel goed staat afgesteld)
-
Probleem is weer gemaakt het was blijkbaar de vlotterbak waar een klein scheurtje inzat, heb ik met de soldeerbout weer dichtgesmolten.
maar als ik rij hoor ik iets piepen ik gok dat dat mijn achterwiellager is ofzoiets weet jij misschien wat dit is en hoe ik dit kan vervangen en waar ik dit kan kopen
maar als ik rij hoor ik iets piepen ik gok dat dat mijn achterwiellager is ofzoiets weet jij misschien wat dit is en hoe ik dit kan vervangen en waar ik dit kan kopen
- Spartapappa
- Spartametoloog
Ik gok het stukje metaal wat door de trillingsdemper gaat.
Deze schuurt tegen je standaard veer.
Deze schuurt tegen je standaard veer.
-
Maar even weer dat hij niet zo hard loopt
Ik heb net even een stukje gereden maar de top was rond de 17 a 20 kmph
Zou dit dan aan de uitlaat zitten heb laatst een uitlaat van marktplaats gekocht
Ik heb een uitlaat voor de decompressie maar heb een spartamet zonder maakt dat uit?
Ik heb net even een stukje gereden maar de top was rond de 17 a 20 kmph
Zou dit dan aan de uitlaat zitten heb laatst een uitlaat van marktplaats gekocht
Ik heb een uitlaat voor de decompressie maar heb een spartamet zonder maakt dat uit?
Voor de doorstroming van de uitlaat maakt de deco aansluiting van de uitlaat technisch niks uit.
Wat een metje betreft elke klein detail heeft invloed op de snelheid en betrouwbaarheid.
de 30cc Sachs 301/302 motortjes zijn op dat vlak het tegenovergestelde van de 50cc Piaggio Ciao/Si motortjes.
Door schade en schande geleerd met al die jaren is het beter om het hele blokje open te maken en elk deel schoon maken, te controleren en de keerringen te vervangen.
Gelukkig is het geen Scania V8 en een simpele workmate, wat kennis en wat speciaal gereedschap wat niet al te duur is daarvoor al genoeg
- Een slechte/ door kool vastzittende zuigerveer geeft slechte compressie
- Een harde oude krukas keerring trekt valse lucht dus te weinig mengsel
- Ingelopen delen van de transmissie geven weerstand.
En dan nog de opbouwdelen die je dient te controleren.
- Een slechte spoel, bougie en CDI geeft ook al toerenproblemen.
- Een dichte uitlaat en niet goed afdichtend inlaat membraan zijn ook een zeer bekende hierin.
- Als de carburateur niet goed afdicht kun je ook te veel of te weinig mengsel en dus toeren krijgen.
Als laatste heb je de verschillen tussen blokjes.
Wat werkt op Blokje A werkt niet op identiek Blokje B.
Blokje A loopt bijvoorbeeld beter met een TK ipv een Bing carburateur.
Luchtfilter en kleine aanpassingen luchtfilterhuis zijn ook soms nodig.
En ohja lid zjn van de bond VOOR het vloeken is een pre om aan 301/302 blokjes te werken
Wat een metje betreft elke klein detail heeft invloed op de snelheid en betrouwbaarheid.
de 30cc Sachs 301/302 motortjes zijn op dat vlak het tegenovergestelde van de 50cc Piaggio Ciao/Si motortjes.
Door schade en schande geleerd met al die jaren is het beter om het hele blokje open te maken en elk deel schoon maken, te controleren en de keerringen te vervangen.
Gelukkig is het geen Scania V8 en een simpele workmate, wat kennis en wat speciaal gereedschap wat niet al te duur is daarvoor al genoeg

- Een slechte/ door kool vastzittende zuigerveer geeft slechte compressie
- Een harde oude krukas keerring trekt valse lucht dus te weinig mengsel
- Ingelopen delen van de transmissie geven weerstand.
En dan nog de opbouwdelen die je dient te controleren.
- Een slechte spoel, bougie en CDI geeft ook al toerenproblemen.
- Een dichte uitlaat en niet goed afdichtend inlaat membraan zijn ook een zeer bekende hierin.
- Als de carburateur niet goed afdicht kun je ook te veel of te weinig mengsel en dus toeren krijgen.
Als laatste heb je de verschillen tussen blokjes.
Wat werkt op Blokje A werkt niet op identiek Blokje B.
Luchtfilter en kleine aanpassingen luchtfilterhuis zijn ook soms nodig.
En ohja lid zjn van de bond VOOR het vloeken is een pre om aan 301/302 blokjes te werken

-
Exact dit. Op de saxonette werkt de bing welke door spartapapa gebouwd is perfect. Een andere bij hem besteld en die werkt totaal niet op de spartamet. Doe ik die 2e op de saxonette werkt t perfect. na de tk welke op de spartamet zat grondig schoon gemaakt te hebben doet de spartamet het weer als nieuw. De sparta is naar een 17 jarige gegaan die er dagelijks mee rijd naar de winkel en om te gaan vissen en zo. Voor de rest heeft de beste jongen(collega van mij) meerdere oude scooters en heb laatst een sprint blok voor hem gebouwd voor zijn snelle scooter.). De saxonette is dus nog de enige uit t lijstje van sparta/ saxo die ik heb en die doet het veel beter met een Bing(499 blok) dan met een TK.
Exact dit. Op de saxonette werkt de bing welke door spartapapa gebouwd is perfect. Een andere bij hem besteld en die werkt totaal niet op de spartamet. Doe ik die 2e op de saxonette werkt t perfect. na de tk welke op de spartamet zat grondig schoon gemaakt te hebben doet de spartamet het weer als nieuw. De sparta is naar een 17 jarige gegaan die er dagelijks mee rijd naar de winkel en om te gaan vissen en zo. Voor de rest heeft de beste jongen(collega van mij) meerdere oude scooters en heb laatst een sprint blok voor hem gebouwd voor zijn snelle scooter.). De saxonette is dus nog de enige uit t lijstje van sparta/ saxo die ik heb en die doet het veel beter met een Bing(499 blok) dan met een TK.
- Spartapappa
- Spartametoloog
Meestal is een verstopte uitlaat, of een membraan wat niet goed afsluit de oorzaak.
Ooit een keer een Hercules met 399 blokje eronder gekocht voor 50 euro.
Echt een plaatje ! Maar kwam niet op toeren……..
Hij liep alleen stationar en als je gas gaf gebeurden er vrijwel niks.
Rijden deed hij ook niet.
Ik pakte een andere uitlaat uit mijn magazijn
en verdomd hij kwam weer op toeren en reed als een malle.
De uitlaat zat totaal dicht gekoekt !!!
Ooit een keer een Hercules met 399 blokje eronder gekocht voor 50 euro.
Echt een plaatje ! Maar kwam niet op toeren……..
Hij liep alleen stationar en als je gas gaf gebeurden er vrijwel niks.
Rijden deed hij ook niet.
Ik pakte een andere uitlaat uit mijn magazijn
De uitlaat zat totaal dicht gekoekt !!!