Met krijgt plotseling te weinig lucht!

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

pretmet

Bericht door pretmet »

Zo, even een update.

Ik had het goed, het messing pijpje stak maarliefst 12mm uit!

Aangezien ik geen bankschroef heb, heb ik er iets op bedacht.
Het hout van de "houten bankschroef" was te zacht om te drukken.
Ik keek in de schuur en zag een oude paal staan die vroeger voor een schutting werd gebruikt (zwaar hardhout dus).
Deze klem gezet + carburateur. Beetje WD-40 op de draaihandvaten en ik pompte 'm zo terug het huis in (tot 6,5mm) > Zie foto's.

Afbeelding

Afbeelding

Verder zag ik dat het carburateurvoet krom was getrokken. Deze met fijn schuurpapier weer gevlakt. Alle gruis van het composiet weggespoeld met benzine.

Afbeelding

Ik ga zometeen een testrit maken, om te kijken of het probleem is verholpen.
Pret, op de Spartamet
pretmet

Bericht door pretmet »

Update Testrit:

Carb. erop.. trekken.. starten. Joepie.
Gas geven: pruttel pruttel pruttel plop plop, uit.
Hmm....
Trekken, starten, hey! Straatje uit: pfrr.. blup..., uit.

Trekken, starten, joepie! En de met rijd weer als een zonnetje! Ik denk dat ik geluk heb gehad dat ik nooit een warmloper heb gehad (veel te weinig benzine). Ik kon maarliefst 10 seconden choken. Daarna in d 1-stand en hij liep weer zoals hij heeft gelopen!

De met liep, zoals verwacht, nu een stuk langzamer. Met ontgrensde CDI nu 26/27 max. Maar ik merkte dat de motor het een stuk beter aankon etc. Er was nu gewoon genoeg benzine! :)
Eerder was de lucht/benzineverhouding natuurlijk erg arm (te veel lucht dus), en reed ik eigenlijk met het risico op vast/warmlopen rond de 30km/u.
Nu kan ik hem weer mooi afstellen aan de hand van luchtgaatjes totdat het gewenste resultaat is bereikt.

Ik wil jullie allemaal bedanken voor de tips, tricks en handige info. Ko, bedankt voor de inspiratie van het afzuigkapfilter, werkt prima!
Ik blijf zeker actief op het forum, om andere medemetters te helpen. :)

Groetjes, Pretmet
Pret, op de Spartamet
Gast

Bericht door Gast »

BLOOS :oops:
pretmet

Bericht door pretmet »

Dat hoeft nou ook weer niet! :P Biertje? :twisted: /food
Pret, op de Spartamet
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

<> ko is rood van de biertjes

dus nu eerst even een goede bak koffie.

mag ie straks weer een biertje het is ja trouwens vakantie :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
pretmet

Bericht door pretmet »

En zo blijf je bezig met de met... Uiteraard gaat het beruchte benzinemembraam "altijd" weer lek na het monteren van de carburateur. Rotdingen zijn het! Pff.. :evil: Wordt binnenkort tijd voor de bypass. Is m'n tweede membraan (nog geen jaar oud)......

Gisteren was hij ook al lek, goed naar de carb gekeken of het de vlotternaald was of het membraan. En ja hoor, benzine lekt vanaf "boven" en niet door het overloopgaatje, wat gebeurt als de vlotternaald niet goed afsluit. Dus carb. uit elkaar, goed gekeken naar het membraan. Geen sporen van lekkage te vinden. Teruggeplaatst, lekt niet meer. Rijden > rijd goed, alsof er niets was gebeurd.
Vannacht teruggekomen vanaf een dorpsfeest, nog even gevoeld of er benzine lekte, lekte niet.
Half uurtje terug wilde ik even gaan tuffen. Benzinekraan open, lekte niet. Stand in de 1-stand/choke, lekte ni.... en ja hoor... drup drup drup.
*Zucht*

Groetjes..

Edit: nog maar even kijken of de pakkingen goed zitten in de bovenplaat, en als dat niet helpt, dan weet ik het weer zeker dat het het membraan weer is. Want als hij in de 0(uit)-stand staat, lekt hij niet. :?: :!: Maar dat zal misschien komen door het feit dat hij nog wel de benzinetoevoer kan afsluiten.
Pret, op de Spartamet
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

pretmet niet vergeten adem te halen als de met je gek probeert te maken. :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
pretmet

Bericht door pretmet »

Haha, ja, het duurde even voordat ik weer op adem kwam. :P

Maar nu! Ik heb waarschijnlijk over het hoofd gezien dat de benzine OOK uit het overloopgaatje van de vlotterkamer liep.
Toen herinnerde ik me het volgende: toen ik de carb. inbouwde na het terugpersen van het messing pijpje, heb ik per ongeluk vrij hard met mijn hand op de vlotternaald "geslagen". Hij was vrij stomp aan de bovenkant.
Net even bijgeschuurd met licht schuurpapier, vlotternaald weer scherp en.. lekt niet. Staat nu een half uur/uur aan de benzineslang hangend boven een opvangbakje. Nog geen druppel uitgevallen.. :)

Ik hou nog even een slag om de arm, komende dagen maar even veel testritjes maken om te kijken of het lek �cht dicht is. Blijkbaar is het misschien dus toch niet het gevreesde membraanpje... :P

Jullie horen nog van me.

Groeten
Pret, op de Spartamet
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

zie je zolang je maar adem blijft halen kom je achter het probleem van de met :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
pretmet

Bericht door pretmet »

Zo, eerste testrit gemaakt. (+-10km)

Rijd goed, lekt niet. Ben benieuwd hoe het "vrouwtje" er morgen aan toe is... :P Adem in... adem uit...

Nee, gekkigheid. Komt helemaal goed.
Het lag dus (waarschijnlijk) aan de stompe vlotternaald.
��n tip voor de mensen die dit later lezen en hetzelfde probleem hebben: Schuur het VOORZICHTIG met (zeer) fijn schuurpapier, totdat je een perfect puntje ziet. En nooit met je hand de punt aanraken. :P Dat kan weer een lekkage schelen. :P

Goed, morgen maar eens afwachten. Het geluid na een lekkende carburateur is altijd wel leuk, walmend en pruttelend hoor je hem langzaam weer tot leven komen. :P Maar dan ben je ook weer blij dat ie leeft. Dat maakt het sleutelen zo leuk. :P Alleen met die carburateur ben ik voorlopig wel even klaar! :evil: :lol:
Pret, op de Spartamet
Plaats reactie