Carburateur type Bing schoonmaken
-
Ik ben een verklaard tegenstander van het verwijderen van pijpjes uit onze carbs. Zeker mensen die geen sleutelervaring hebben lopen het grote risico hun carb definitief te verknoeien. Met onderstaande reinigingsmethode heb ik heel goede ervaring. Het pijpje hoeft niet verwijderd te worden.
1. Een bakje vullen met schoonmaakazijn en de carb daarin geheel onderdompelen.
2. Af en toe omwentelen. Uit alle hoeken, gaten en pijpjes komen belletjes en komt er troep bovendrijven.
3. Paar uurtjes laten staan. De azijn wordt troebel, de carb is nauwelijks te zien.
4. Carb-huis grondig met water afspoelen en weer onderdompelen in het bakje dat je nu gevuld hebt met verdunde zeep. Afwasmiddel, groene zeep, Dasty, noem maar, als het maar zeep is.
5. Even laten staan en daarna het huis goed af- en uitspoelen met water.
6. Echt goed laten droegen.
7. Carb controleren met de lichttest van Spartarie.
8. Tegen corrosie beschermen m.b.v. WD40 of gelijksoortig.
De aanslag aan de buitenkant van een carb en de inwendige vervuiling zijn basisch. Basisch is te bestrijden met zuur. Door het onderdompelen in zeep neutraliseer je de eventueel nog aanwezige zuurresten van de schoonmaakazijn.
Succes verzekerd.
1. Een bakje vullen met schoonmaakazijn en de carb daarin geheel onderdompelen.
2. Af en toe omwentelen. Uit alle hoeken, gaten en pijpjes komen belletjes en komt er troep bovendrijven.
3. Paar uurtjes laten staan. De azijn wordt troebel, de carb is nauwelijks te zien.
4. Carb-huis grondig met water afspoelen en weer onderdompelen in het bakje dat je nu gevuld hebt met verdunde zeep. Afwasmiddel, groene zeep, Dasty, noem maar, als het maar zeep is.
5. Even laten staan en daarna het huis goed af- en uitspoelen met water.
6. Echt goed laten droegen.
7. Carb controleren met de lichttest van Spartarie.
8. Tegen corrosie beschermen m.b.v. WD40 of gelijksoortig.
De aanslag aan de buitenkant van een carb en de inwendige vervuiling zijn basisch. Basisch is te bestrijden met zuur. Door het onderdompelen in zeep neutraliseer je de eventueel nog aanwezige zuurresten van de schoonmaakazijn.
Succes verzekerd.
Nee, de lichttest van Spartarie levert het bewijs dat het brandschoon is.JurgenR schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid, heb je na zo'n schoonmaakproces al eens het pijpje er alsnog uitgehaald? Om te controleren bijvoorbeeld of alle troep bij de gaatjes verdwenen is?
Aan het trekken van die pijpjes, Bing en TK zijn mij te grote risico's verbonden. Het trekken mislukt nog wel eens maar dat hoor je bijna niet op het forum, beschadiging aan de binnenzijde, schroefdraad, leveren ongewenste wervelingen op, het pijpje moet exact in de juiste positie wordt terug geplaatst en dat is misschien nog wel het moeilijkste van het gebeuren.
De wand van een TK is dunner dan die van een Bing. Nou, bedenk de mogelijke gevolgen.
Het laten trekken van een pijpje, althans het advies daartoe, door een onervaren Met-gebruiker die net gelezen heeft dat hij of zij een carb heeft en dat die carb vies kan worden, vind ik om bovengenoemde redenen onjuist. Benodigdheden zoals een boortje M3, tapje M3, schroef M3, kolomboor of boorhouder zijn in het gemiddelde aanrechtkastje niet aanwezig. En dan hebben ik de 'spaanplaatschroef-met-nijptang' nog niet genoemd...
Nee zeker niet /adi maar meer als "bewijs" dat de methode van Jan ook toereikend is :wink:Vrotkees schreef:Als je metje naar deze procedure 30-32 km/u rijd, zou jij dan nog de stijgbuis trekken :mrgreen:JurgenR schreef:Gewoon uit nieuwsgierigheid, heb je na zo'n schoonmaakproces al eens het pijpje er alsnog uitgehaald? Om te controleren bijvoorbeeld of alle troep bij de gaatjes verdwenen is?
We hebben het over de stationair sproeier.
Hoe minder toeren je een motortje kunt laten lopen hoe schoner de stijgbuis.
En ik heb expres een carburateur huis behandeld volgens de methode van Jan, dat meer bloemkool (zinkoxide) en groene koperoxide had als de originele grijze zamak kleur.
en goh deze carb zit nu onder mijn metje en rij er met volle tevredenheid mee.
Hoe minder toeren je een motortje kunt laten lopen hoe schoner de stijgbuis.
En ik heb expres een carburateur huis behandeld volgens de methode van Jan, dat meer bloemkool (zinkoxide) en groene koperoxide had als de originele grijze zamak kleur.
en goh deze carb zit nu onder mijn metje en rij er met volle tevredenheid mee.

Een mooie en vooral veilige manier om de carburateur schoon te maken !
Het buisje eruithalen gaat misschien sneller, maar het is wat Jan zegt, niet iedereen heeft het passende gereedschap in huis, of weet hoe hij ermee om moet gaan !
Zo'n 2,5 boortje en M3 tapje, dat is toch wel fragiel spul, en als je nog nooit ergens draad in gesneden hebt en dat is je eerste klus..
Voor je het weet breekt er wat af en dan ben je in de aap gelogeerd !:(
Ik heb wel eens geexperimenteerd met citroenzuur https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=4229 Messing onderdelen worden er prachtig schoon in.
Destijds ook een TK huis erin gelegd, dat begon inderdaad behoorlijkte "borrelen"....en het om die reden ook weer snel eruitgehaald.
Zink is een vrij onedel metaal, en ik wilde met het oog op de "losse passing" van het stijgbuisje geen risico nemen.
Sommige metalen lossen op in bepaalde zuren.....
Ook wel gedaan: een carb.huis, sterk vervuild met benzineresten (gom, lak) een paar uur in een thinnerbadje laten weken, komt ie ook als nieuw uit !
Maar of thinner dat ook oxides oplost.... dat denk ik niet.
Het buisje eruithalen gaat misschien sneller, maar het is wat Jan zegt, niet iedereen heeft het passende gereedschap in huis, of weet hoe hij ermee om moet gaan !
Zo'n 2,5 boortje en M3 tapje, dat is toch wel fragiel spul, en als je nog nooit ergens draad in gesneden hebt en dat is je eerste klus..
Voor je het weet breekt er wat af en dan ben je in de aap gelogeerd !:(
Ik heb wel eens geexperimenteerd met citroenzuur https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=4229 Messing onderdelen worden er prachtig schoon in.
Destijds ook een TK huis erin gelegd, dat begon inderdaad behoorlijkte "borrelen"....en het om die reden ook weer snel eruitgehaald.
Zink is een vrij onedel metaal, en ik wilde met het oog op de "losse passing" van het stijgbuisje geen risico nemen.
Sommige metalen lossen op in bepaalde zuren.....
Ook wel gedaan: een carb.huis, sterk vervuild met benzineresten (gom, lak) een paar uur in een thinnerbadje laten weken, komt ie ook als nieuw uit !
Maar of thinner dat ook oxides oplost.... dat denk ik niet.