Hoi
de deko effecten/ rammelen/slecht lopen/starten etc zijn luchtfilters althans bij mij een ramp of te wel een plaag daar het topic toch al vervuild is kan dit er dacht ook nog wel bij. 8)
Wikipedia
Een luchtfilter als onderdeel van een motor heeft als doel om zand en vuil tegen te houden.
Het luchtfilter zuivert de inlaatlucht die eventueel gemengd met benzine de cilinders in gaat.
Stof in de inlaatlucht
zou slijtage van de zuigers en cilinders veroorzaken.
Stofzeef
Saxonetje
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=518
Wat ik bedoel is dat je kritieke onderdelen sneller zullen slijten, onderschat al die vuiligheid na de vorst met dat strooien niet.
Maar zeker als je straks, als t stoffiger/zanderiger wordt op de wegen, ook nog vergeet dat je zonder luchtfilter rond kachelt.
Maar ik moet er ook bij vertellen dat ik op m�n ouwe dikkere motoren jaren zonder filter heb gereden,
alleen zo'n mooi vernikkeld kelkje, dat doet weinig om je motor heel te houden.
Nu heb ik een aantal vragen over luchtfilters.
Heb verschillende luchtfilters gebruikt op mijn metje ze leveren kwa snelheid en inhouden verschillende resultaten op.
Zonder het luchtfilter trekt die
(heeeeeel) goed, met de luchtfilters is het
knudde met de ��n nog erger als met de andere.
Nu dacht ik zelf, als ik de luchttoevoer naar het filter zou vergroten (nog) niet door het groter boren van
de carburateur het misschien met de filters een beter effect zou krijgen.
Pruttelende motor
de luchtdoorgang wordt bepaald door die twee opstaande stukjes in de kappen die in elkaar vallen bij het monteren.
Je moet dus het gedeelte in de buitenste kap dat over dat opstaande stukje valt wegknippen, dat geeft voldoende lucht en niet meer herrie."
help, ik heb de cdi onbegrensd maar hij wil niet harder.
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=213
Luchttoevoer verbeteren
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=92
Het gebeurt weleens dat een spartamet niet harder wil dan 25 km/u ook al is de uitlaat schoon
en zit er een onbegrensde cdi in,
de oorzaak is vaak dat de spartamet te weinig lucht aangevoerd krijgt.
Lucht toevoer verbeteren
https://spartametforum.nl/post1296.html#1296
Bovenstaande dan maar eens geprobeerd, echter het gaf niet het beoogde effect.
Vervolgens
Toen maar eens 5 gaten van 5 mm in het omhulsel geboord
Nou 5 gaten van 5 mm in het omhulsel geboord + elektroden afstand v/d bougie vergroot, stond een beetje te krap denk ik.
Mijn duimnagel kan er nu vrij makkelijk door heen, dus ik denk dat de afstand goed is, Iets meer dan 0,45 mm.
Banden opgepompt, maar ja saxonnette heeft van die tractorbanden, ik denk dat ik hier wat smallere opzet.
Het gewenste resultaat is er. 25 km/u tegen windkracht 6 en 33km/u wind achter. Ik verwacht met normale weersomstandigheden gemiddeld rond de 30 km/u.
Gaten geboord in de ronde buis. (gaf al iets effect)
Ge�xperimenteerd met een afsluitbaar kraantje voor extra rechtstreeks lucht aanzuigen.
Wat moet een luchtfilter tegenhouden grove stoffen zoals zand of ook fijnstof etc. en is dat stof/fijnstof schadelijk.
Dacht toen eens aan FilterSchuim wat in vele gradatie te verkrijgen is.
Verschillende uuhhh�.versies geprobeert.
Dit alles leverde bij mij niet het gewenste resultaat op.
Dacht toen waar, dient de ronde buis voor (waar ik aan de rechterkant al eerder gaten had ingeboord).
En als ik die buis eens zou laten vervallen wat voor effecten kan dat geven. (zie verder op)
De ronde buis toen maar eens gaan verbouwen.
Dit gaf al wat meer effect maar nog niet als zonder een luchtfilter.
Oorzaak lucht- of benzine te kort
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=158
Choke nodig bij vol gas: te arm--> te kort brandstof/te veel lucht
*Viertakten: te rijk--> te veel brandstof/te kort lucht.
Conclusie:
1e geval: carburateur verstopt /te kleine sproeier en/of valse lucht.
2e geval: sproeier te groot en/of
luchtfilter verstopt.
Met en zonder Kapje
Ik heb de luchtfilter erop gezet en kapje erop gedaan. Hij rijd slecht/niet.
Ik heb het kapje eraf gehaald en hij loopt als een zonnetje.
Getest zonder luchtfilterkap
Nu krijg ik dat ding niet fatsoenlijk, blijft 4 takten, potmetertje kan je helemaal ronddraaien en de juiste stand vinden lijkt onmogelijk.
Beetje getest zonder luchtfilterkap en opeens ding die wat harder
DIT IS HET?
https://spartametforum.nl/simpel-opv ... 49-60.html
Robert
Eindelijk, eindelijk een goed lopende onbegrensde spartamet nou het heeft even geduurd maar nu loopt hij eindelijk goed vanmorgen maar begonnen om de carburateur uit de ultrasoon bak te halen alles goed droog gemaakt en begonnen met het in elkaar zetten, toen alles in elkaar zat het benzine slangetje erop gezet en ja hoor hij lekte niet dus andere carburateur eraf en de oude er weer op benzine slang er weer op en na 5min ja hoor weer lekken heb dat ding effe goed vervloekt en in een schap gelegd, dus die oude er weer op en weer rijden kwam dus weer niet sneller als 28km dus de boel weer uit elkaar,
wat mij toen opviel was dat het luchtfilter een beetje vettig was dus ik hier weer her forum geraadpleegd en een stukje gaan rijden zonder filter wel met kapje erop ik wist niet wat mij overkwam hij had nog nooit zo goed gelopen, dus een filter goed schoongemaakt in de wasbenzine en filterhuis groter gemaakt, loopt nu dus met de wind tegen dik 30 en met de wind mee 34 Jongens allemaal bedankt voor het meedenken en voor de goede informatie hier op het forum zonder deze informatie had ik het nooit voor elkaar gekregen Thanks
Luchtfilter met TT Logo
fehntjer schreef: nieuwe luchtfilter.. deze met een TT Logo er op hebben een grote luchtweerstand dit zal de motorkracht verminderen.
DIT IS HET?
K&N Carterfilter
Adapter f�r Luftfilter
Luftfilter
http://www.hilfsmotor.eu/forum/Saxonett ... 6/post/-1/
Online parts shop � Luchtfilter systeem
http://www.loefbromfietsen.nl/system-lo ... =64&il3=89
Luchtfilter Informatie Over Sportfilters
http://www.cartuning-guide.com/luchtfilter.html
Vind K&N Verkooppunten Wereldwijd
http://www.knfilters.com/search/dealers ... Lang=Dutch
Google K&N
http://www.google.nl/search?sourceid=na ... uchtfilter
http://www.google.nl/search?num=100&hl= ... 73l272l1.1
http://www.google.nl/search?sourceid=na ... +spartamet
Zijn er die zelf weleens een luchtfilter gefabriceerd hebben.
Wat zou het beste als filter te gebruiken zijn.
KO
Eerst even proefrijden met het kapje en het luchtfilter eraf.
Dan bij goed resultaat zelf een luchtfilter maken van een plastic pannensponsje en een stukje wasemkapfilter.
KO
Ruk je vrouw haar panty van haar kont en prop die in je deksel
Stofzeef
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=518
Ik rijd nu al een week of 7
zonder luchtfilter,tot nu toe zonder problemen.
Toen ik er 's 'n nylonkous voorspande, bleek dat er toch wel aardig veel rotzooi in bleef hangen.
Een goed filter scheelt echt aardig veel in slijtage...
Trouwens; Ook gasschuiven slijten verdraaide hard, zonder filter.
Ultrasone (ontbreken afb. in die thread).
http://www.hilfsmotor.eu/forum/Saxonett ... 6/post/-1/
So liebe Sp�tter und Ironisten, heute war Luftfilterbadetag!
Das Bild zeigt den Probanten im K�rbchen der Ultraschallbadewanne.
Womit bewiesen w�re,da� sich die Luftfilter auf diese Art und Weise sehr gut reinigen lassen,auch
wenn manch einer von Euch mir heimlich einen Vogel gezeigt hat und meinte der Olle ist ja bekloppt!
Richtig,aber er weis sich zu helfen,und darauf kommt es an!!!
Wieviel Minuten hast du es "Ultraschallen" lassen?
2x 30 Minuten bei 60� und als Beigabe ein Tab wie sie f�r Geschirrsp�ler genommen werden.
Hallo zusammen,
das vorrig gezeigte Fiter war ein TT Filter,und das jezige ist ein original Sachs-Filter,was total verdreckt war!
Vor der Reinigung und nach derselben,zwar noch feucht aber absolut sauber!

De stoute schoenen maar eens aangedaan en een filter ultrasoon behandeld.

Links het filter rondom met Dasty bespoten, water ong. 60 Graden Celsius,
het filter na ong. 25 minuten uit het ultrasoon bad gehaald met rechts als resultaat.
RESUME
Mijn metje loopt en trekt weer als een tierelier, kan alle gebruikte luchtfilters weer gebruiken (zelfs de vuile filters).
Voor mijn Metje de oplossing
De
Ronde Buis verwijdert.
Carburateur opgeboord eerst naar
9 mm wat in principe met bovenstaande en een nieuw filter bijna al het
gewenste effect op leverde later toch maar
naar 10 mm opgeboord
Oorzaak lucht- of benzine te kort
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=158
Choke nodig bij vol gas: te arm--> te kort brandstof/te veel lucht
*Viertakten: te rijk--> te veel brandstof/te kort lucht.
Conclusie:
1e geval: carburateur verstopt /te kleine sproeier en/of valse lucht.
2e geval: sproeier te groot en/of
luchtfilter verstopt.
Was voor het opboren de doorlaat van de luchtfilters niet goed/voldoende na het opboren van de luchtinlaat naar 10 mm van de carburateur krijg ik zelfs te veel lucht met hetzelfde nieuwe luchtfilter
Conclusie 1e geval is nu van toepassing te kort brandstof of te veel lucht kan nu ook mijn vuile filters gebruiken
En door nu de luchttoevoer te regelen afhankelijk van het gebruikte (vervuilde) luchtfilter rijd ik nu weer met een echt lekker metje.
Een grotere sproeier is nu een mogelijkheid maar door de luchtinlaat te regelen is dit niet nodig.
Heb nu met tegenwind voldoende trekkracht en de topsnelheid is maar iets groter geworden.
De luchtdoorlaat van de verschillende filters schone- en vuile versies om ze toch te kunnen gebruiken heb ik op de onderstaande manier uitgeprobeerd.
[

Kan nu alle filters weer gebruiken met een event. uuuhhh�.aanpassing zoals boven.
Toch nog teveel lucht wat gaten afdichten met cellotape tot je de juiste verhouding lucht/benzine hebt.