kzoek de zon op

leuke of minder leuke ervaringen en voorvallen met de spartamet.
jorn

Bericht door jorn »

Afbeelding
Hier staat mijn grote held: Oscarito voor zijn werkplaats (zonder hemd, want het is hier 28 graden!)
Afbeelding
banden controleren
Afbeelding
De motor gemonteerd nu de kabels smeren
Afbeelding
oscarito heeft gelukkig altijd 1 eigen draaibank en werkplaats kunnen behouden. In de jaren 60 werd alles genationaliseerd wat het einde betekende van een hele hoop bedrijfjes.
Afbeelding
Als je metje het even niet doet neem je een fietstaxi voor 10 pesos (40ct)
jorn

Bericht door jorn »

Ik heb toch nog wel wat panne gehad, en de motor is wel wat minder krachtig, wat meetrappen betekent bij stijle heuvels. Maar op de vlakkeweg haalt ie 23 km. Mag niet mopperen. Ik heb de blauwe ontstekings-unit er maar weer in gedaan want als je de 25 km haalt begint m'n metje wel erg vreemde geluiden te maken. Overigens zijn de wegen hier zo slecht en vol gaten, dat je eerder je frame aan gort rijdt dan dat je motor het begeeft. d.w.z. als de carburateur niet verstopt raakt. We rijden hier veel op het platteland, en dat lijkt nog het meest op een stoffig weggetje op de veluwe.
Ik had een nieuw vlotterhuis meegenomen omdat de oude gebarsten was. Maar bij het monteren bleek dat de bodem van het bakkie helemaal geen gaatje had, waar de onderkant van de vlotter in gaat. Met een dun mini-schroevendraaiertje heb ik zo goed en zo kwaad als het ging, een 1 mm gaatje geboord, zodat de vlotter er in kon en een beetje speling had. Het werkte, maar af en toe blijft hij hangen. Dan komt er te weinig benzine door en slaat hij af. Of teveel bezine en stroomt je tank leeg als je niet oplet!
Al met al wat kinderziektes. Ook denk ik wat compressie kwijt te zijn met de zuigerveer van oscarito. Maar hij rijdt tenminste en ik moet zeggen in de hete zon de heuvels op, ook al gaat het langzaam, is een verademing. En daarna naar beneden zoeven met 45 km (motor vrij), maakt het toch weer spannend!
Trouwens brommers zijn hier erg duur, er is me al 600 $ geboden! Er zijn hier nl. geen winkels zoals bij ons. Een brommer of motor moet je via via importeren, of hij stamt nog uit de tijd van voor de revolutie. Maar ik verkoop hem niet. Mijn schoonzoon krijgt hem, en ik neem er de volgende keer weer een mee! Met twee metjes dubbele pret! Helaas zit m'n vakantie er weer op en ben ik binnenkort weer in ons kikkerlandje.
Gast

Bericht door Gast »

Je kan je te lange vlotternaald gewoon op lengte knippen.
bazzz

Bericht door bazzz »

23 is een best nette snelheid! Al met al mogen we dus toch van een import succes spreken!
Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Snorfietsmafia

Bericht door Snorfietsmafia »

Vraag me af wat je dan voor een vespa lx krijgt daar? 6000$?
Het loont dus wel om te exporteren...
12+ jaar snorfietsmafia.

Voltijd Snorfietsgangster.

Snorfiets superheld, fuck een cape.

Houtkachel vriend.
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

jorn schreef: Ook denk ik wat compressie kwijt te zijn met de zuigerveer van oscarito. Maar hij rijdt tenminste en ik moet zeggen in de hete zon de heuvels op, ook al gaat het langzaam, is een verademing.
Misschien moet ie nog inlopen!?
In principe kan het zelf maken van zuigerveren best goed gaan.
Zelf heb ik het nog niet geprobeerd voor de Met, is eigenlijk best een eng kleine maat, die 33mm.
Maar ik heb wel toevallig een stuk superfijn gegoten gietijzer gevonden om dat te proberen. Perfect materiaal hiervoor.
Het engste deel is altijd het 'kraken' van de opening...

Wl wel een melden dat k zeker niet de pretentie heb dat ik een betere, zelfs niet eens even goede zuigerveer kan maken als de goedkoopste op de markt! voor een antiek motortje heb ik er wel gemaakt, werkt wel.
zomaar als uitdaging is zoiets leuk om te maken, it noodzaak zoals op Cuba is iets speciaals.

Bedankt voor dit verslag trouwens! Prachtig om te lezen.

Mijn vriendin en ik hebben planen om Cuba een keertje te bezoeken rond de kerstdagen, welk jaar dat weten we nog niet, maar we willen eigenlijk die kille tijd wel s ontlopen.
ALS we gaan, zal ik maar wat Met onderdelen meenemen denk ik!
Want dat moeten we promoten natuurlijk!
jorn

Bericht door jorn »

Ik zou zeggen neem 2 metjes mee! Gewoon in een grote fietsdoos! Zelf heb ik de motor in stukjes opgestuurd. Maar toen ik uiteindelijk de douane doormoest met een enorme doos, heeft niemand erin gekeken. Er stond een flinke rij toeristen en cubanen, maarj a met zo'n groot pakket, en metje in een grote doos, kon ik er niet tussen gaan staan. Dan maar er omheen. Dat lukte en de douane maakte persoonlijk voor mij de weg vrij, er stonden van die rare paaltjes met touwtjes er tussen, die gingen gewoon even open en voor ik het weet stond ik buiten! Normaal zijn ze wel strenger, maar ik zag er kennelijk uit als een authentieke toerist, bezweet duwend achter een overladen bagage karretje. Ja ik had, behalve de 30 kg wegende fietsdoos nog een koffer van 30 kg en flink wat handbagage. Mijn vrouw, met ook een vol karretje, was nog niet zo ver, maar kwam een half uur later ook naar buiten. Ze had flink moeten soebatten om niet te hoeven betalen voor haar bagage. In cuba mag je geen handeltje beginnen, dus als je meer als 5 BH's meeneemt ben je verdacht en iedere cubaan die meer dan 1 koffer heeft moet een 10 dollar importtax per kg extra gewicht betalen. Nou wij hadden duidelijk veel meer. Niet om te verhandelen maar voor ieder famililid een paar schoenen of een setje kleren. Wat een opluchting, we waren er door. Opgewacht door familie. Nu nog een taxi vinden. Eentje met imperiaal er op voor de fiets in doos. Het duurde een uurtje maar na veel geduw en gesjor pasten we met 5 personen + chauffeur 2 grote koffers en 2 grote tassen en het metje met doos op het imperiaal in een peugeotje.
Nou je weet dus hoe het moet. Zoek een vliegtuig wat fietsen mee neemt en maak een cubaan blij met een prachtige spartamet. Of verkoop hem voor 600$ Ik kreeg nog een ander brommertje aangeboden voor 800$ een Whizzer uit 1950, zag er heeeel mooi uit! Helaas geen camera. De foto is gegoogled. Wie zag hier ook al weer een handeltje in? Snorfietsmafia? Metjes ruilen voor Whizzers en die gevuld met cubaanse sigaren mee naar Nederland nemen?
Afbeelding
Snorfietsmafia

Zijn whizzers dan veel waard in nederland? Want ik heb ze nog nooit gezien :P
12+ jaar snorfietsmafia.

Houtkachel vriend.
bazzz

Bericht door bazzz »

hmmmmmmm ik zou er best eentje willen hebben:P

Niets tegen de spartamet natuurlijk maar iets unieks lijkt mij wel leuk :lol:
Low cost Mantis CNC bouwebeschrijving zie www.basmolkenboer.nl
Snorfietsmafia

Wat dacht je van een cyclemaster van berini :D is hetzelfde idee als de spartamet (ook een wielnaafmotor) of een lohmann dieseltje of een mosquito. Stuk voor stuk zijn ze leip en uniek. Ik ken een site dat zo,n beetje alle hulpmotoren kent. Je moet het intikken bij google ''hulpmotor'' en dan een site van ene peter. Volgens mij is het al eens eerder op het forum genoemd. Je kan daar de leukste fietsjes vinden. Maar helaas de meeste zijn zo uniek of onbekend dat je ze in nederland niet ken krijgen. Of er staat een hoge prijs op (1200�voor een lohmann is niet ongewoon)
12+ jaar snorfietsmafia.

Houtkachel vriend.
Plaats reactie