Pagina 1 van 2

Help!

Geplaatst: 14-11-2017 16:04
door Eppie
Hallo Allemaal. Sinds kort ook een trotse eigenaar van een Spartamet. 22 jaar oud maar ziet er uit als nieuw. Reed ook prima, alleen was hij nog begrensd met een blauwe CDI

Op marktplaats een zelfgemaakte CDI gekocht en toen begon de ellende :cry: :cry: Om een lang verhaal kort te maken nieuwe cdi eruit (metje starte niet meer met deze), de originele blauwe CDI weer terug geplaatst met originele Champignon Bougie, resultaat prima starten, alleen als je weg wilt rijden geen power meer en stop de motor na ca 10 meter.

Wat kan er aan de hand zijn? Graag jullie advies

Geplaatst: 16-11-2017 16:35
door spartarie
Welke "Champignon" Bougie zit erin?
Alleen de RJ12YC is voor een Spartamet geschikt.
En dan nog kan die ook stuk zijn, je zou een nieuwe kunnen proberen.
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=778
Wat ook kan: Een draadbreuk in een van de kabeltjes die van de spoel naar de CDI lopen.

Geplaatst: 19-11-2017 21:53
door Eppie
e.e.a maar eens uit elkaar gehaald & gereinigd. Bleek de oplossing te zijn maar na vandaag een stuk gereden te hebben hielt de motor op het laatst erg in, kwam niet harder als 20 km/uur.

Nieuwe bougie NGK BP-4 op 0,5 mm & ook de draden van CDI gecontroleerd. De uitlaat heb ik er ook even af gehad en op zich kan je hier goed doorheen blazen. Starten is geen probleem, twee keer trekken en lopen.

Wat kan er aan de hand zijn met het vermogen?

Geplaatst: 20-11-2017 02:02
door Vrotkees
als ie gewoon trekt en pas zo rond de 24 km/u inhoud met de originele blauwe CDI is er duidelijk iets mis met de onbegrensde CDI.
Zijn er ook problemen met die CDI ligt het niet aan de CDI.

Alles is vele malen gevoeliger bij een spartamet als bij andere types snor/bromfietsen.
als het niet perfect schoon open of goed afgesteld is loopt een spartamet beroerd of zelfs helemaal niet.

We kunnen allemaal onze metjes vervloeken, maar kunnen niet zonder ze. De storingen vooral de idiote storingen zoeken,verbeteringen maken en vooral erop rijden maakt zo een kreng nou juist zo aantrekkelijk.

Geplaatst: 20-11-2017 23:19
door Snorfietsmafia
Vrotkees schreef:als ie gewoon trekt en pas zo rond de 24 km/u inhoud met de originele blauwe CDI is er duidelijk iets mis met de onbegrensde CDI.
Zijn er ook problemen met die CDI ligt het niet aan de CDI.

Alles is vele malen gevoeliger bij een spartamet als bij andere types snor/bromfietsen.
als het niet perfect schoon open of goed afgesteld is loopt een spartamet beroerd of zelfs helemaal niet.

We kunnen allemaal onze metjes vervloeken, maar kunnen niet zonder ze. De storingen vooral de idiote storingen zoeken,verbeteringen maken en vooral erop rijden maakt zo een kreng nou juist zo aantrekkelijk.
Well put brother, ik haat het ding soms als hij niet goed loopt, (lees langzaam,pruttelen of weinig kracht) Maar als hij weer goed loopt, weet je waar voor je het doet. Dat leuke geluidje die ''kracht''

En ik vind het nog steeds super grappig om op een met te rijden. Vooral als je andere ziet kijken (vooral bij inhalen) Als je met dan ook nog eens 35km/h kan aantikken (helaas mijne rijd nu top 26,5 met geboorde cdi, motortje heeft lang geen actie gehad jaar lang met begrensd gereden) is het natuurlijk helemaal feest. Fietsertjes die je denken ff bij te houden met trappen, onwetend dat ze zijn dat je 35 kan XD

Wil graag nog eens weer een oud metje met 199 blokje, in mijn ervaring kunnen die het hardst en hebben het leukste geluid.

Geplaatst: 21-11-2017 11:55
door blauwlap
Vrotkees schreef: We kunnen allemaal onze metjes vervloeken, maar kunnen niet zonder ze. De storingen vooral de idiote storingen zoeken,verbeteringen maken en vooral erop rijden maakt zo een kreng nou juist zo aantrekkelijk.
///

Geplaatst: 21-11-2017 16:03
door sjarel
Vrotkees schreef: We kunnen allemaal vloeken, maar kunnen niet zonder ze en vooral erop rijden maakt zo een kreng nou juist zo aantrekkelijk.
Ben ik mee getrouwd /tand

Sjarel

Geplaatst: 22-11-2017 20:49
door spartarie
sjarel schreef:
Vrotkees schreef: We kunnen allemaal vloeken, maar kunnen niet zonder ze en vooral erop rijden maakt zo een kreng nou juist zo aantrekkelijk.
Ben ik mee getrouwd /tand

Sjarel
Dat noem ik creatief quoten.. :lol:

@Eppie: Ik begrijp dat het uitvallen opgelost is? Ook met de onbegrensde CDI?
Dat hij nu gaat inhouden lijkt op een carburateur storing.
Rijdt ie met de choke er "half op" beter?
Dat zou duiden op benzine gebrek, kan een vuiltje in de sproeier zijn, of water.

Geplaatst: 14-02-2018 15:00
door Eppie
Hier Eppie weer sorry voor mijn late berichtje, maar dit wil ik toch even met jullie delen:

Het Metje naar Het Fietsboerke in Bergen op Zoom gebracht. Paul is een vakidioot die veel verstand van onze Metjes heeft. Na een week belde hij me op dat de problemen opgelost waren. Andere blauwe spoel erin.
De imitatie CDI uit Leerdam (rode van marktplaats) had mijn spoel opgeblazen.

Alles weer origineel gemaakt en mijn buik vol van de zogenaamde onbegrensde cdi. Het Metje rijdt nu weer rond de 26 km per uur wat voor mij acceptabel is.

Tot zover & bedankt voor jullie reacties!

opblazen

Geplaatst: 14-02-2018 19:37
door Henk1
Een CDI kan nooit een spoel opblazen.
Hij kan stuk gaan omdat je een sterkere vonk heb.
Maar dan was het al een zwakke spoel.
Vrot heeft al 1500 onbegrensde CDI,s laten maken zonder problemen.
Niet zo snel oordelen