Pagina 1 van 2

Volgende dag wil ie niet meer...

Geplaatst: 06-05-2016 20:56
door Arne
Hoi Spartamet liefhebbers,

Ik heb nu zo iets vreemd met mijn Spartamet...
De ene dag loopt ie als een zonnetje, lekker stukje gereden en thuis weer weggezet.
Volgende dag is ie niet meer vooruit te branden... :(

Ik heb er een zelfgebouwde CDI in zitten zoals op het forum beschreven waarmee hij echt goed liep.
Wisselen van CDI brengt overigens geen verbetering.

Hij heeft geen trekkracht, komt amper op toeren en viertakt in het bovenste bereik dus ik zou zeggen te weinig lucht. Dit zie je ook aan de bougie.
Daar waar deze eerst mooi lichtbruin was is ie nu wat donkerder, nog niet zwart...

Luchtfilter verwijderd... geen verschil.

Chokeklep staat helemaal open.

Even het onderste slangetje van het decoventiel afgestopt, geen verschil.

Even wat gegevens:
- Blokje 499
- NGK bougie, 0,5mm op het oog
- Carb (Bing standaard) gewisseld, geen verschil
- Flatterventiel lijkt in orde. Zit op z'n plaats en sluit denk ik best goed af
- Smering 1:80, hierop lopen de andere 2 Spartametjes hier ook prima
- Brandstofslang nieuw en filter nieuw
- Olie zit er voldoende in
- Remmen staan niet vast
- Uitlaat nieuw, ca 3 weken oud

Ik heb dus niets veranderd en toch loopt ie van de ene op de andere dag, ehh hoe zal ik dit netjes zeggen?...
:?

Hebben jullie nog wat goede tips?
Alvast bedankt.

Geplaatst: 06-05-2016 21:25
door fehntjer
Moin,
en wat zegt de uitlaat? wij hebben op deze tijd last met metselbijen (zeg niet neee ...paarden kotsen voor de apoteek) .
nieuwe uitlaat lekker woonplaats voor de metselbijnen..

Geplaatst: 06-05-2016 21:36
door Vrotkees
Welkom Arne,

Soms heb je van die idiote probleempjes aan je Spartamet.
heb vandaag ook wat afgevloekt.

Als de uitlaat iets dicht zit krijg je al problemen.
Als er rotzooi in het vlotterbakje zit kan er ook rotzooi op het benzinemembraan liggen.

gisteren was mijn metje ineens uitgevallen en vandaag was ik aan het zoeken.

er zat een heel klein scheurtje in het inlaatmembraan waardoor ie valse lucht trok.

Jij hebt een 499 dus eentje met decompressieventiel.
is niet per ongeluk het wiel tegen de decoslang aangelopen ?.

Het beste is alles stap voor stap nalopen ook al word je knettergek
/haartrekken /twister /soo

Geplaatst: 06-05-2016 21:41
door Arne
Hoi,

Tja, metselbijen...
Het klinkt zo ongelooflijk als je het zelf nog nooit hebt meegemaakt maar ik zou de uitlaat natuurlijk eens los kunnen halen. Dat is zo'n beetje alles wat ik nog niet gedaan heb.

Het is wel zo dat als ik niet zou weten dat de uitlaat nieuw is en slechts 3 weken oud, ik wel de uitlaat als verdachte zou zien... :shock:

Omdat ie nieuw is heb hem nog niet gedemonteerd maar als jij zegt dat deze bijen in ��n nacht de uitlaat dicht kunnen maken dan is het het proberen waard, toch?

Geplaatst: 06-05-2016 21:45
door Arne
Thanks Vrot,

Ik kan het slangetje aan de zijkant van het deco ventiel wel eens bekijken maar ik heb wel al de verbinding van de deco naar de uitlaat dichtgemaakt.

Ach, nu ik dit tik besef ik dat ik het decoventiel wel kan afsluiten maar als het slangetje kapot zou zijn staat wel de zijaansluiting van de membraanplaat open...

Hmm, ik hoef denk ik niet in de benzinetoevoer te zoeken, waarom krijgt ie te weinig lucht?

Of wellicht toch de uitlaat maar dat kan ik morgen pas proberen.

Geplaatst: 06-05-2016 22:50
door Vrotkees
mijn ervaring is dat als de uitlaat zijn gassen niet kwijt kan meer problemen oplevert als de luchttoevoer.

Ik heb blokjes gezien waarvan het luchtfilter vol modder zat en ze liepen nog.

Een tweede probleem is vaak de benodigde onderdruk in het blokje te weinig is.
Vaak is dan het inlaatmembraan en het deco systeem de oorzaak.

Omdat de blokjes zo klein zijn en zo weinig onderdruk genereren geven de kleinste afwijking problemen.

Geplaatst: 06-05-2016 23:03
door Arne
Zeg Vrot, is de onderdruk wel eens door iemand gemeten?
En zo ja, hoe?
Ik kan me voorstellen dat je daarvoor gewoon de aansluiting op de membraanplaat kunt gebruiken.

Maar, en misschien zit ik er helemaal naast, als de onderdruk te gering zou zijn, dan zuigt ie te weinig lucht naar binnen... maar ook te weinig benzine, toch? Blijft het mengsel dan niet hetzelfde?
Ik heb sterk de indruk dat ie te rijk loopt maar qua luchttoevoer kan ik op dit moment niet meer doen dan het hele luchtfilter eraf halen.
En dit zet niet echt zoden aan de dijk.

Uitlaat ga ik morgen absoluut naar kijken. Als de zogenaamde metselbijen erin zitten dan zou ik dat toch moeten kunnen zien.
Heb hier ook nog een oud uitlaatje welke ik met de gasbrander ontkoold heb.
Geen mooie maar wel helemaal schoon denk ik... ;)

Geplaatst: 07-05-2016 00:30
door Vrotkees
de onderdruk is zeker te meten.

Maar zo een vacu�m meter heb ik ( nog ) niet.
Als het blokje ook niet loopt met het luchtfilter eraf ligt het echt niet eraan dat er te weinig lucht is.

er komt te weinig mengsel in het blokje.

Ronde uitlaatjes zijn goed te ontkolen heb er 10tale ontkoold en het merendeel is weer in bedrijf.

Geplaatst: 07-05-2016 10:54
door Knutselsmurf
Ik krijg de geur in mijn neus dat er iets met de teur is...

Geplaatst: 07-05-2016 20:11
door Vrotkees
Gasfabriek problemen verwacht je ook eerst.

maar ik mag er toch vanuit gaan als gezegd word dat de gasfabriek schoon is dat het aan de rest die het mengsel in het blokje krijgt ligt :wink:


Het is zo simpel :twisted:

Zoeken vloeken,
Schoonmaken vloeken
Testen vloeken
Weer zoeken vloeken
Weer schoonmaken vloeken
Weer testen /adi /spm