Pagina 1 van 1

De 499 van de luxus gesplitst

Geplaatst: 09-07-2012 22:30
door bikemaster
Vorig jaar heb ik mijn luxus gekocht en toen vond ik meteen al dat de zuigerveer duidelijk pingelde.
Toen heb ik me al voorgenomen om het blok te splitsen maar 500 km verder had ik er nog niks aan gedaan.
Wel kreeg ik steeds meer bij geluidjes, vandaag naar Appelscha gereden en me ge�rgerd aan het gerammel (en een bui regen op mijn kop ja ja) dus met een slecht humeur besloten vanavond het blok te wisselen.

Ik had intussen een 599 klaar liggen om in de luxus te zetten, maar ik kon mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb de 499 meteen gesplitst.
En geen dag te vroeg, er zat bijna geen olie meer in :shock:

Gelukkig zijn de lagers nog in prima staat, de koppeling is nieuw te noemen en hij heeft zo te zien nooit een warmloper gehad.
Wel is hij te rijkelijk gesmeerd bij de vorige eigenaar, het was allemaal kool, de zuigerveer heeft gelekt en de zuiger was zwart.
Ook het as maar los gehaald, daar heeft vocht in gezeten dus alle vet eruit schoongemaakt en weer lichtelijk in het vet gezet, naaf pallen waren ook als nieuw.
Morgen nieuwe keerringen erin nieuwe zuigerveer en we kunnen weer rijden, anders had ik de 599 erin gehangen maar die moet ik maar eens in de rabbit zetten kijken wat die doet na de nodige aanpassingen :P

Geplaatst: 11-07-2012 08:40
door bikemaster
Gisteravond het blok weer ingebouwd hij loopt als een zonnetje maar de trekkracht is me niet naar mijn zin.
Hij loopt 26 a 28 km pu zonder te 4 takten alles is 100% goed vandaag of morgen zal ik de uitlaat opboren.
Ik doe dat niet op de bekende manier door de uitlaat te demonteren en er dan een paar gaten in te boren, dat maakt me teveel lawaai.
Bij mijn Rabbit heb ik met een lange boor vanaf de uitgang naar de ingang geboord, dat werkt perfect en geeft bijna niet meer geluid als je het goed doet.
Boor je scheef dan ben je de pineut en heb je wel meer herrie (geknetter) ik heb 2 uitlaatjes verziekt voordat het goed ging.
je kan maximaal tot 9 boren het verschilt een beetje per uitlaat

Geplaatst: 11-07-2012 09:35
door fehntjer
Moin,
je weet war de uitlaat dicht gaat?

Afbeelding
dit Foto is van ons lid Bernd

ja boven bij de drie langwerpige gaten. Wij boren 3mm boven de uitlaat buis
en met een dune draad verzoeken deze drie klar te maken . Ernaar dit 3mm gatje met een platschroev dicht zetten . dan kan je met een lang boor 7 of 8mm in het uitlaatbuis boren

Zuiger zwart

Geplaatst: 11-07-2012 09:53
door gvanrossem
Als de zuiger zwart is wil dat niet zeggen dat hij versleten is?

gerrit van rossem

Re: Zuiger zwart

Geplaatst: 11-07-2012 10:33
door bikemaster
gvanrossem schreef:Als de zuiger zwart is wil dat niet zeggen dat hij versleten is?

gerrit van rossem
Een zwarte zuiger duid erop dat de zuigerveer niet helemaal goed afsluit, maar een zuigerveer zal altijd iets lekken (geen 100% afdichting)
Als er overdadig wordt gesmeerd bv 1:50 dan krijg je dat de zuigerveer vast gaat zitten ivm kool aanslag.
Dan gaat de zuigerveer ook steeds slechter afdichten en zal de zuiger steeds zwarter worden.

Ik hou voor mezelf altijd aan dat als je de productie sporen (draai ringen) niet meer op de zuiger ziet dan is hij versleten.

Geplaatst: 11-07-2012 10:41
door bikemaster
@Fehntjer

Ik zal vandaag of morgen gaan boren, eerst om te kijken als hij verstopt zit of niet, is hij niet verstopt dan boor ik hem op.

Zit hij wel verstopt dan bestel ik een nieuwe uitlaat, dan weet ik teminste zeker dat hij niet verstopt is :wink:

Geplaatst: 11-07-2012 10:59
door bikemaster
Ik heb toch maar een nieuwe uitlaat besteld voor alle zekerheid, zit de oude niet verstopt dan heb ik alvast een nieuwe op reserve liggen :P

zuiger

Geplaatst: 11-07-2012 11:58
door gvanrossem
bikemaster,

dat lijkt mij logisch. Maar haal jij de aanslag van de zuiger af?

gert

Geplaatst: 11-07-2012 13:54
door fehntjer
Moin,
de aanslag aan de zuiger doe ik met olie en een lap eraf. De oliekool an de zuiger boven op als die meer dan 1mm dik is doe ik aafkrabben.
de groef war de zuigerveer inzit moet je ook schoon maaken het best met een stukje zuigerveer.

Geplaatst: 11-07-2012 18:38
door bikemaster
Ik haal de aanslag van de zuiger af met de blauwe sponsjes (wonder sponsjes) van de action
Ze zitten per 5 verpakt en heten powerspons / powerschamm dat werkt geweldig het zijn beslist niet van die grove panne sponsjes, ze krassen dus beslist niet
Ik maak het raam van de douchcabine er ook altijd mee schoon ze kosten een euro per 5 probeer het maar eens.

De groef maak ik schoon zoals Fehntjer ook al zei met een stukje zuigerveer.