Effecten samenhang Membraam Deko enz. enz.

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Ruud

Bericht door Ruud »

saxoNetje schreef: Mark?
Was n post van mij, toch?
Maar OK, zelfs de quote-machine heeft zeker last van de hitte! ;)

Raar dat je n keerring met 1 lip in n voorverpakt keerring-pakket krijgt trouwens!
saxoNetje geen hitte hoor maar altzheimer LIGHT 8)
Niet alleen in het complete setje zit zo'n 1 lip versie maar ook een losse die ik ergens anders had gehaald was een 1 lips.
Fehntjer schreef:Bernd heeft een goed bericht geplaatst
http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... g&start=50
Fehntjer, deze http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.ph ... =simmering stond al bij de favorieten en archief.
Heb trouwens al moeite met het Nederlands h� saxoNetje laat staan met het Duits. ;-)
MVG Ruud
fehntjer
Spartametoloog

Bericht door fehntjer »

Moin,
@Ruud , maar deze is brand nieuw

http://www.motorfahrrad.eu/viewtopic.php?f=2&t=2440
Heft jij een kritiek stuur mij een e-mail . Find jij het leuk dan schrijf het in Forum...
Afbeelding Afbeelding
Ruud

Bericht door Ruud »

saxonetje schreef: De zuiger ziet er uit alsof de zuigerveer ook beter vervangen kan worden.

saxonetje nu waarschijnlijk goed gequote, gekkigheid.

Alleen de zuigerveer vervangen of misschien ook nog de zuiger.

De zuigerveer, is daar maar 1 type 33mm in??.

De zuiger is van het type code B �32,94 mm nu lees ik dat er ook imitatie zuigers zijn. (enorme prijsverschillen).
Heeft iemand ervaring met de imitatie zuigers.
Las dat Wisse er niets van moest hebben https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=742

Hoe is te zien of de zuiger nog wel goed of te gebruiken is.

Dit is degene uit het blokje, wat 02 v betekent :roll:
Afbeelding

Wat betreft de keerring met de stoflip aan de vliegwielzijde zie je toch nog veel setjes zonder de stoflip nu je er op let.
Laatst gewijzigd door Ruud op 07-11-2019 15:12, 1 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

Eigenlijk wel een mooi zuigertje aan de bewewrkingssporen te zien nog niet veel gedraaid. Maar het lijkt of de zuigerveer veel brandend mengsel heeft doorgelaten. Een nieuwe veer kan de kop niet kosten, die is er maar in 1 maat trouwens.
Misschien is er alleen maar hele vette mengsmering gebruikt door een vorige eigenaar? Zijn genoeg (ouwe) mensen die altijd 'gewoon' even aan de pomp hun benzine kopen...
KAN ook zijn dat dit verbrande olie is, als de oliekant-keerring toch lek was...??
Wat OOK kan, is dat het eigenlijk een te kleine maat zuiger voor deze cilinder is... B is 1/100ste millimeter kleiner dan C of 2/100 dan D.

Heb eigenlijk (nog) geen ervaring met imitatie zuigers, maar in principe ZIJN er alleen nog imitatie zuigers te koop!
OOK die je van Sachs koopt zijn geen Duitse Mahle zuigers meer...
Maar, ik denk (hoop!?) dat er wel goed op de maatvoering wordt gelet bij Sachs, dat schijnt bij de goedkopere merken minder te zijn, je krijgt snel een te kleine maat zuiger. Maar, als jij een B cilinder hebt, kan je best een C of zelfs een D proberen.
Op eigen risico hoor, want of ieder zuiger even goed is, of evenveel toeren aankan, dat daar heb ik nog geen ervaring mee. Ik gebruik zoveel mogelijk oude bruikbare originele, als t even kan.

Zolang er keerringen zijn met stoflip, blijf ik ze gebruiken.
Alleen voor een racertje zou ik Viton nemen, dan zou ik niet om een stoflip geven.
De mindere weerstand van Viton is wel interessant, ik hoorde van een kennis dat z'n Kreidler 50cc Classic racer 300 toeren meer maakt in de hoogste versnelling, dat kan t verschil tussen winnen en verliezen zijn.

Maar als de stoflip niet goed is of ontbreekt zie je toch wel meer vuil op de as, daar hou ik niet van met gebruiksmotortjes. Goeie krukjes groeien niet aan bomen en elk beetje helpt.
Maar ik ben van plan een blokje op te bouwen met een imitatie, al was t maar om te kijken wat dat kan hebben.
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

Wel die veergroef goed uitkoeteren, Ruud!
Die veer moet wel helemaal in de groef passen, na een tijdje bakt het weer wel vol, maar nooit meer dan de betreffende veer kan hebben.
Als je zonder uitkrabben een nieuwe veer plaatst, dan loop je het risico dat ie te hard tegen de cilinderwand drukt, dan drukt ie zichzelf of de wand stuk.
saxoNetje

Bericht door saxoNetje »

En nu: Metje pakken en naar buiten! 8)
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

ik hoef al geen antwoord meer te geven :lol:
inderdaad groef waar de zuigerveer inzit goed schoonmaken, een zuiger kan heel lang mee tot hij diepe groeven gaat vertonen of scheurtjes, kijk heel goed aan de binnenkant rond de plek waar de pistonpen doorheen gaat of daar scheurtjes zitten.

Mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

https://spartametforum.nl
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi,
saxonetje schreef:Wel die veergroef goed uitkoeteren, Ruud!
Die veer moet wel helemaal in de groef passen, na een tijdje bakt het weer wel vol, maar nooit meer dan de betreffende veer kan hebben.
Als je zonder uitkrabben een nieuwe veer plaatst, dan loop je het risico dat ie te hard tegen de cilinderwand drukt, dan drukt ie zichzelf of de wand stuk.
Heb de zuiger met een stukje hard plastik schoon gemaakt de oude zuigerveer ff gebroken
en met zo'n stukje zuigerveer de groef schoongemaakt, zag nog wat bij de borging zitten.
Afbeelding
Mark schreef:inderdaad groef waar de zuigerveer inzit goed schoonmaken, een zuiger kan heel lang mee tot hij diepe groeven gaat vertonen of scheurtjes,
kijk heel goed aan de binnenkant rond de plek waar de pistonpen doorheen gaat of daar scheurtjes zitten.
Heb jullie tips in acht genomen en zo te zien is op de afb. naar mijn idee alles in orde.
saxonetje schreef:En nu: Metje pakken en naar buiten!
Sorry voor de late reactie, maar ben nu net thuis, vandaar nu pas antwoord ;-)

Ben bij leverancier van pakkingen/keerringen/etc. HIER even geweest en het over de keerring zonder stoflip gehad.
!!Men was blij met de info en gaan het setje aanpassen!!

Heb gelijk een zuigerveer meegenomen en daar heb ik een vraag over nu moet zoiets inlopen dacht ik zo
hoe doe je dat het beste met wat voor snelheid en afstand voor moeders weer kan gassen ;-)

Alvast een voorproefje uuhh... ja ik weet het, een beetje veel had ff geen injectiespuitje.
Afbeelding

Hier https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=643 hoeveel vloeibarepakking gebruiken
en welke met schitterende afbeeldingen te zien, zoveel dus (afb. Bernd \ Sachs renner)
Afbeelding
Hoor graag over hoe het inlopen van de zuigerveer.
Laatst gewijzigd door Ruud op 06-03-2020 23:26, 2 keer totaal gewijzigd.
MVG Ruud
Admin2Vrotkees
Site Admin

Bericht door Admin2Vrotkees »

Ik zie wel dat je aan de andere kant van het kanaaltje je geen vloeibare pakking hebt gesmeerd....

En een spuitje kun je bij iedere apotheek zo kopen hoor, het hoeft niet eens steriel te zijn, vaak kun je met je (schone) vinger een hoop vloeibare pakking weghalendoor langs de binnenkant een rand schoon te makenen maar een klein dun laagje te laten zitten.

mark
Dom geboren suf gewiegd en nooit iets bijgeleerd

https://spartametforum.nl
Ruud

Bericht door Ruud »

Hoi Mark,

ja, injectiespuiten in overvloed thuis, echter ik was niet thuis :cry:
Gebruik de injectiespuiten in allerlei maten voor andere doeleinden 8) is uuhh.. was op mijn site dacht ik wel te zien.

Afbeelding

Het inlopen van de zuigerveer heb je daar een idee over?
MVG Ruud
Plaats reactie