Pagina 6 van 9

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Geplaatst: 03-08-2020 21:48
door spartarie
Vrotkees schreef: 03-08-2020 21:41 Dat ligt eraan welk type vliegwiel je hebt Motoplat of Prufex (PVL)
Een Motoplat vliegwiel heeft te weinig vlees.

https://ibb.co/XsJ4qNc
https://ibb.co/CKxgKMn
https://ibb.co/FbVmszD

Zo een reparatie geeft gemengde resultaten.
de 3 gats methode werkt niet zo goed
de 4 gats methode zoals te zien vanaf foto 1 al veel beter
De een rijd er jaren mee de ander heeft naar kort gebruikt weer het zelfde probleem.
Meestal word een goed ander vliegwiel gebruikt of een versleten (tandkrans) E-start vliegwiel afgedraaid voor gebruik als handstart.
Inderdaad werkt dit alleen bij Prufex vliegwielen!!
Een E start vliegwiel dien je na het afdraaien uit te balanceren.

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Geplaatst: 03-08-2020 22:19
door Vrotkees
Dat goed uitbalanceren zou ook bij originele vliegwielen helpen.
Als je regelmatig vliegwielen ziet zonder gaten die normaal gemaakt worden bij uitbalanceren klooiden ze daar destijds ook maar wat aan.

een statische en liefst dynamische balanceer apparaat zou een schelen.

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Geplaatst: 04-08-2020 07:11
door Spartapappa
Minder trillingen, betekkent een langere levensduur.
Zo heb ik een grote plafondventilator opgehangen zo,n twee/drie jaar terug.
Deze moest je na plaatsing zelf balanceren met een gewichtje op een van 5 bladen.
Hoe beter dit gebeurt, hoe mooier rond (trillingsvrij) hij draaid.
Nou zelfs op stand 3 (hoogste stand) geen een trillingkje.
Hij draait nu al bijna 3 jaar perfect.

Dus een perfect uitgebalanceert vliegwiel, verlengt de levevensduur van alle interne onderdelen. (vooal lagers)
Je kunt dan nog langer van je blokje genieten !

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Geplaatst: 04-08-2020 10:44
door Bob_Janssen
Bedankt allemaal voor de informatieve reacties! Vanochtend even de tijd gehad om het vliegwiel van de met te verwijderen. Na een kleine inspectie kan ik constateren dat ik een PVL vliegwiel heb, en dat het borgen al een keer is gedaan! Het viel mij eerlijk gezegd niet op, dus het is op een nette manier gedaan. Heb even de boutjes verwijderd, opnieuw met loctite vast zetten en aandraaien die hap. Ik heb nu geen speling meer zoals voorheen(met bout m8 erdoorheen en dan vast aan de bankschroef. Dus nu even wachten tot de loctite goed droog is en dan maar hopen op geen gerammel meer. Ik had ook nog iets gelezen over beetje polijstpasta gebruiken zodat het vliegwiel beter aan de as zit?

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Geplaatst: 04-08-2020 18:26
door Vrotkees
Het heeft te maken met de 2 materialen die gebruikt zijn voor het vliegwiel.
Elk materiaal zet anders uit als het warm word.
Het kan goed zijn dat een vliegwiel dat geen speling heeft als het koud is wel speling heeft als het warm is.
Ook kunnen de magneten zich naar buiten werken door het zachtere materiaal wat ook onbalans veroorzaakt.

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Geplaatst: 06-08-2020 01:18
door spartarie
Neem ik vandaag weer een blokje in gebruik dat 10 maanden stil gestaan heeft.
Destijds goed lopend weggelegd, als er iets geweest zou zijn wat niet in orde was zou ik het gelijk
verholpen hebben, zo zit ik nu eenmaal in elkaar.
Nu, na een proefritje van ong. vijf kilometer, hoor ik het vliegwiel zachtjes "dieselen", het beginstadium van een "losse kern".
Weer een bewijs dat dat zamak als het ouder wordt gaat "kruipen", zoals het in vaktermen heet, ik heb er immers de afgelopen tien
maanden helemaal niet mee gereden.
Ook hier gaat dus weer een gerepareerde in.
Er zijn al legio pogingen geweest om het vliegwiel met boren/tappen/schroeven/loctite weer stil te krijgen,
alle werken slechts kortstondig of helemaal niet.
alleen de methode met spanbusjes, uit verenstaal die dus met hun ruggetje tegen de staalkern leunen en constant druk blijven geven, heeft zich bewezen.
Hoe lang dat goed blijft gaan weet ik (nog) niet, zoals gezegd rij ik met sommige al jaren
en uitvallers heb ik nog niet gehad.

Afbeelding

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Geplaatst: 06-08-2020 09:31
door Vrotkees
Er is ook helemaal niks mis mee met experimenteren iets te repareren.
Ook als iets niet uitpakt zo als je van te voren bedacht hebt leer je van.

We hebben met verouderingsverschijnselen van materialen te maken en veel nieuwe onderdelen worden niet meer gemaakt.
De jongste handstart vliegwielen zijn ook alweer 20 jaar oud.
Net zo als bij alle andere klassieker eigenaren/rijders zullen we creatief moeten zijn.
Steeds meer en meer kunststof delen kunnen we al 3D printen zelfs beter als origineel.

3D metaalprinten is nu nog onbetaalbaar (1000den euros) maar het zou me niks verbazen dat over 10 jaar metaal 3D printen betaalbaar is (onder de �100,-)

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Geplaatst: 07-08-2020 12:28
door Bob_Janssen
Ondanks dat bij koude motor het vliegwiel stil is gaat hij bij na een stukje rijden weer lawaai maken, heb voor de gein de uitslag gemeten met koude motor en warm en kan zeggen dat er geen verschil is zowel in de hoogte als in de breedte. Toch maakt het lawaai ondanks het goed gezekerd zit. Dus rest mij zoals eerder verteld het met spanbussen te fixeren. Is het vliegwiel hard om te doorboren? En die spanbussen is dat lastig erin te krijgen, of simpelweg voorzichtig met een hamertje erin tikken?

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Geplaatst: 07-08-2020 14:49
door Henk1
Het is niet aan te raden om zomaar te gaan boren, maar een boormal te maken zoals Arie omschreven heeft.
Kan natuurlijk ook met een ander model, maar doe het niet zonder.
Gaar anders echt fout.
Aanbrengen: er in persen.

Re: Spartamet met moeite aan, slaat daarna graag af

Geplaatst: 07-08-2020 15:01
door Bob_Janssen
Henk1 schreef: 07-08-2020 14:49 Het is niet aan te raden om zomaar te gaan boren, maar een boormal te maken zoals Arie omschreven heeft.
Kan natuurlijk ook met een ander model, maar doe het niet zonder.
Gaar anders echt fout.
Aanbrengen: er in persen.
Dat snap ik, heb aluminium zat om zo�n malletje te maken en een buurman met een kolomboor. Echter vroeg ik of het hard is om het te doorboren, volstaan HSS boren of moet ik richting kobalt boren gaan? En moet ik er compleet doorheen boren of net niet? Dat kon ik even niet opmaken uit de al vertelde info hierover.