Het enige echte originele gezelligste forum voor alle Spartamet-Saxonette-Hudson-Rotary liefhebbers en hobbyspecialisten zonder commercieel oogmerk, wordt gratis lid!
Vrotkees schreef:Men neme eerst een vers 299 blokje.
Daarin gaat de "oude" krukas uit het 199 blokje alles schoon getest en nieuwe keerringen, passende zuiger en nieuwe zuigerveer.
Een aandrijfas word opgebouwd d.m.v een goede ( als nieuw ) gebruikte as
Alles afstellen en blokje weer dichtmaken
Een ontkoolde en ontroeste uitlaat eronder en schoon gebrande remschoenen.
Omdat een 299 blokje een andere ontsteking trekkap en inlaatmembraan heeft heb ik 299 onderdelen erop gezet.
Onsteking afgesteld, andere carburateur en klaar voor te testen.
1 keer trekken en voila de 299 leeft :lol:
Een zo goed als nieuw 299 blokje en deze verbruikt geen olie.
Vrotkees schreef:
arnoud schreef:
Nog wel een vraag, '' alles afstellen en blok weer dichtmaken'' .
Wat stel je hier eigenlijk af, en waarom voor het dichtmaken?
Er zijn nogal wat heel belangrijke dingen om af te stellen en te controleren voor dat je het blokje weer dichtmaakt. /hat
- Liggen de krukas en koppelingshuis goed in de borging
- Draait alles soepel zo als het moet.
- Ligt de keerring goed om de kruktap heen
- Ligt de keerring goed om de koppelingsas heen
- Ligt de aandrijfas spelingsvrij in het blokje
- Ligt de keerring en aandrijfaslager goed om de Naafhuls heen
en niet te vergeten zijn de pasvlakken van beide delen vlak en schoon.
Zoals je ziet ik heb ze alle 7 op een rijtje.
Heel soms werken ze samen, normaal gesproken werken ze in ploegendienst :wink:
Prachtig foto verslag!
Is er ergens een handleiding te vinden, naast deze mooie foto's? Ik kan het niet vinden op het forum.
Je hebt het bijvoorbeeld over "alles afstellen en blokje weer dichtmaken". Wat stel je dan af in het blokje? Wanneer ligt het goed? Waar kan ik dat vinden?
Ik heb de achteras uit een heel goed blok getrokken, dus moet me hier nu ook aan wagen. De exploded views heb ik al gedownload.