Pagina 3 van 11
Geplaatst: 11-03-2016 07:55
door Jan
Vrotkees schreef:Vocht
De gevolgen zijn te zien, maar hoe... :roll:
Geplaatst: 11-03-2016 12:10
door Knutselsmurf
Ik gebruik al jaren de TTolie van action. Perfect!
Geplaatst: 11-03-2016 12:14
door Knutselsmurf
jgvankampen schreef:Ja maar Ko, wat jij zegt klopt roest=water maar kun je deze verschijnselen al krijgen al je een tankje leeg rijdt zonder mengsmering, dan gaat het wel heel snel. Ik bedoel draaiende delen die zonder vettigheid (de toegevoegde olie) na 100 km al zo droog zijn dat ze vocht aantrekken in een bijna gesloten geheel en dan meteen roesten?
Een te arm mengsel kan ontstaan als de sproeier of de venturipijp
gedeeltelijk verstop is, meestal door een waterdruppel.
Dat zou ook de roest kunnen verklaren.
Geplaatst: 11-03-2016 17:43
door Vrotkees
m.vandervet schreef:Goedemorgen mannen.
Vanmorgen de benzinetank gecontroleerd. Deze was nog half gevuld met wasbenzine. Daarna heb ik een beetje wasbenzine afgetapt om te controleren
wat de kleur aangaf. Conclusie : weinig tot geen mengsmering toegevoegd.

Ok dat kan het vastlopen verklaren.
Maar de roest en de droogheid van de onderdelen is nog een punt.
Als iets kapot loopt kun je het beste eerst kijken waarom en hoe het kapot is gegaan.
De kleur van de brandstof is de oorzaak, te weinig olie toegevoegd of is er geen goede vermenging geweest?
Ik zou de tank helemaal aftappen om op die vraag antwoord te krijgen.
Geplaatst: 11-03-2016 20:28
door Jan
IJzer roest. Het lichtmetalen carter niet. Moet dus iets anders zijn.
Geplaatst: 11-03-2016 21:33
door Jan
Overigens:

Uit Wikipedia
en:
http://www.wetenschapsforum.nl/index.ph ... asbenzine/
en dus ook:
https://en.wikipedia.org/wiki/White_spirit
De wasbenzines die door Gamma, Praxis, AH of wie dan ook worden verkocht zullen van elkaar verschillen maar zijn vast niet van topkwaliteit, althans, voor wat wij er mee willen. Wasbenzine is voor de verschillende genoemde toepassingen. Motorbrandstof wordt niet genoemd.
Voor mij geen wasbenzine meer.
Geplaatst: 11-03-2016 21:57
door jgvankampen
Geplaatst: 11-03-2016 22:24
door spartarie
Het is toch juist de bedoeling dat de olie er in "oplost"...
Trouwens, ook met gewone benzine kun je uitstekend iets ontvetten/schoonmaken.
Geplaatst: 11-03-2016 22:31
door Jan
Vet oplossen doet 'gewone' benzine ook. 2-takt olie is zo samengesteld dat het mengt met benzine en voor dat het met de benzine verbrand de motor van noodzakelijke smering voorziet. Zou dat niet het geval zijn, dan zou het rijden op onze Metten onmogelijk zijn.
Het grote verschil in de aanwezigheid van koolwaterstoffen in de verschillende wasbenzinesoorten vind ik een probleem. Voor het doel namelijk waarvoor ik af en toe wel eens wasbenzine gebruik. Op rijden.
Wasbenzine voor reinigen, prima, op rijden dus niet. Maar ieder moet natuurlijk zelf weten wat hij of zij doet.
Geplaatst: 11-03-2016 22:33
door spartarie
Voordat ik ooit met wasbenzine begon heb ik natuurlijk in een fles getest of de tweetaktolie goed mengt.
Ik gebruik Castrol TT olie, rood van kleur.
Wasbenzine is glashelder, na menging met de olie wordt het lichtroze.
Het mengt dus goed, ook na een paar dagen staan zakt de olie niet uit.
Van belang is het octaangetal, dat zou inderdaad wisselend kunnen zijn.
Een te laag octaangetal veroorzaakt "pingelen" , oftewel een voortijdige ontbranding, maar bij onze motortjes is, in vergelijking met b.v. een auto,
de compressie zo laag dat daar niet zo snel sprake van zal zijn.
Ik heb er in ieder geval nooit iets van gemerkt, ook niet toen ik op pure wasbenzine reed.
Maar misschien heb ik topkwaliteit wasbenzine.
Vermengen met gewone benzine doe ik omdat ik vind dat de koude start dan beter is.
Vorige zomer heb ik nog een blokje geopend dat zo'n 2000 km op die mix gereden heeft i.v.m. nieuwe keerringen, alles zag er nog super uit !