Pagina 2 van 19
Geplaatst: 24-03-2015 19:15
door Jan
Ik heb liever dat je over mijn Met smuft dan dat je over mijn smurf met..
...en je hebt je broek wat hoog opgetrokken moet ik zeggen...

Geplaatst: 24-03-2015 19:25
door spartarie
Eigenlijk hoort er een holle zuiger, een "muldenkolben" in je 099 Jan....
Kan je dat verschil goed merken?
Geplaatst: 24-03-2015 19:47
door Vrotkees
iedereen die blauw is verzamelen
proost /super
Geplaatst: 24-03-2015 19:49
door Jan
klopt. Bij de eerste keer openen zag ik dat er een muldenkolben C was gemonteerd maar er stond een witte punt in het carter. Zou dus een D moeten zijn.
Heb info ingewonnen. Blijkt dat men bij Sachs niet zo heel erg nauw keek als het om het samenstellen van de blokjes ging. Toen, op advies van iemand bij Brittijn, een Mahle C met vlakke bodem gemonteerd.
De onderlinge verschillen zitten behalve de holle bodem ook in een iets andere plaatsing van de zuigerpen om het compressieverschil op te heffen.
In de praktijk heb ik dat zuigerpenverschil niet gezien. De compressie is met een vlakke bodem merkbaar hoger.
Nu heb ik me aan de witte punt gehouden en een Mahle D met vlakke bodem gemonteerd. Het verschil tussen de twee normale C- en D-zuigers is niet te merken.
De muldenkolben heb ik nog steeds maar ik zou hem op moeten zoeken.
Geplaatst: 24-03-2015 20:15
door spartarie
Ik heb nog een 099 met de originele holle zuiger, een B.
Rijdt nog prima hoor, maar als ik nog eens tegen een goede vlakke B zuiger aan loop..
Geplaatst: 24-03-2015 22:35
door Jan
spartarie schreef:Ik heb nog een 099 met de originele holle zuiger, een B.
Rijdt nog prima hoor, maar als ik nog eens tegen een goede vlakke B zuiger aan loop..
Top! Houden! In het originele frame?
Aan een B moet goed te komen zijn. volgens mij zijn de B's en C's in de meerderheid. Dat maakt het vinden makkelijker. Ik heb met die D gewoon geluk gehad en er niets voor hoeven doen.
@ Vrot: Weer een 099, goed voor weer een motornummer!
Geplaatst: 24-03-2015 22:52
door spartarie
Hij gaat bij toerbeurt in m'n herenframe (uit 1988), ik heb nog twee 199 blokken daarvoor.
Vorig jaar heeft ie toch nog ruim 1500 km gedraaid.

Zal je net zien, eke keer als ik een zuigertje vind is het een C of D

Geplaatst: 24-03-2015 23:11
door Vrotkees
@ spartarie
Zou je de gietdatums op de delen en het eventuele nog aanwezige motornummer aan mij willen doorgeven?
Ik ben bezig met een database over de motorjes
Geplaatst: 24-03-2015 23:13
door Jan
spartarie schreef:Hij gaat bij toerbeurt in m'n herenframe (uit 1988), ik heb nog twee 199 blokken daarvoor.
Vorig jaar heeft ie toch nog ruim 1500 km gedraaid.:D
Zal je net zien, eke keer als ik een zuigertje vind is het een C of D :twisted:
Voor een B neem even contact op met Vrotkees...
Bij goed onderhoud en normaal gebruik gaan ze niet stuk. Het aandrijftandwiel is de achilleshiel maar ik hoop daar een oplossing voor te vinden.
Geplaatst: 24-03-2015 23:36
door blauwlap
Ik heb ook nog een gesloopte 099, denk ik kan ook een 199 zijn, liggen, weet eigenlijk niet of ik alle onderdelen heb