Het enige echte originele gezelligste forum voor alle Spartamet-Saxonette-Hudson-Rotary liefhebbers en hobbyspecialisten zonder commercieel oogmerk, wordt gratis lid!
Een compressietest is alleen iets als je een kaal blokje controleert.
De carburateur en het inlaatmembraan moeten eraf.
De compressie van een kaal blokje is hoger als de compressie waar alles opzit.
Ik heb een motometer compressiemeter gekocht van een garagehouder die er mee ophield
De uitlaat moet er jammer genoeg af anders kom je niet met de compressiemeter recht voor het bougiegat :cry:
Mijn saxonette classic gaat ook gemakkelijk naar de 30 dus ik denk ook wel dat het juiste zuigertje heb kunnen kiezen En wat betreft het compressiemeten, ik monteer eigenlijk altijd een nieuwe zuigerveer. Tenzij ik weet dat de oude nog niet oud is natuurlijk. Als ik een beetje (voor mij dan) logisch ga nadenken, zal de compressie met een maatje kleinere zuiger en nieuwe zuigerveer vrijwel gelijk zijn aan de compressie van de juiste zuiger met nieuwe zuigerveer?
het compenseert iets klopt.
Maar let op je hebt wel maar 1 zuigerveer.
hoe kleinder de zuiger hoe meer de zuiger gaat kantelen en de zuigerveer niet meer goed afdicht.
een goed passende zuiger zorgt ook voor het goed verplaatsen van het mengsel via de spoelkanalen
Andere merken hebben alleen spoelpoorten in de cillinder
dat je metje nu 30 loopt wil zeggen dat hij heel slecht je metje gereviseerd hebt
Ik en anderen hebben ook zo een superslecht gereviseerd blokje
Ja echt vervelend zo'n slecht gereviseerd blokje, volgende keer maar beter m'n best doen
Maargoed, lang verhaal kort, als je jezelf kundig genoeg voelt om de juiste zuiger bij de juiste cilinder te pakken d.m.v. de valtest, dan is dat prima. Weet je het niet zeker, is het het beste om zuiger en cilinder te (laten) meten.
Om trouwens toch nog even op de originele vragen terug te komen van dit topic, ik heb inmiddels alle shims binnen die ik besteld had. Ik had het blokje helaas al dicht zitten, maar begon dus te twijfelen over die betreffende spelingen. Deze moet dus weer los gemaakt worden. Om er zeker van te zijn dat het blokje weer perfect wordt, heb ik ook maar een handjevol nieuwe naaldlagers besteld. Ik had de oude naaldlagers gebruikt zoals ik eigenlijk altijd doe, maar toch maar besloten hier nieuwe in te gebruiken. Mede omdat ik her en der lees dat versleten naaldlagers, vooral bij het aandrijftandwiel, er voor kunnen zorgen dat het blokje meer lawaai gaat maken. Dus voor 2 tientjes het zekere voor het onzekere maar genomen
De nieuwe naaldlagers zijn zeker een verbetering, het kantelen van de tandwielen is nu zo goed als weg. Ook het uitshimmen van aandrijftandwiel en secundaire as is nu prima gelukt. Helaas had ik voor de 2e keer de verkeerde maat shims gekregen voor het aandrijftandwiel, maar ik had 2 199 blokjes opgehaald en hier heb ik er 2 uit gebruikt. Dus ik heb nu 4 a 5 blokjes type 199, daar kan ik sowieso wel 3 goeie van maken en de rest als reserve houden.
Echter heb ik nu 2 secundaire assen waarvan de kogellager conus van beschadigd is, deze is helemaal ingevreten. Deze kwamen uit de 2 blokjes die ik vorige week heb opgehaald. De rest is nog (op de koppeling na) in uitstekende staat. Als ik een beetje goed gegoogled en gezocht heb, is de as van een enkele overbrenging gewoon te gebruiken toch?
Tevens een vierkante uitlaat gratis meegekregen, er zit alleen een gat onderin geboord helaas. Als ik deze dichthoudt en er dan doorblaas dan gaat het wat minder fijn als een nieuwe uitlaat, dus ik denk dat deze ietwat verstopt zit. Zijn deze net als de ronde versies te ontkolen?
De ingevreten assen en naafhulzen niet weggooien die kunnen nabewerkt worden.
Pas als er echt stukken uit zijn dan is het rijp voor de hoogovens.
De 4kante uitlaten kunnen zeker ontkoold worden.
een uitlaat is goed schoon als je er doorheen kunt ademen met minimale weerstand.
Het kan zijn dat je de uitlaat 2 - 3 keer een week moet laten staan in de caustic soda
- M8 draad tappen in het uitlaatpijpje en zet er een RVS M8 bout in.
- uitlaat vol laten lopen met caustic soda ( zo sterk mogelijk ).
- de luchtbellen eruit kloppen en regelmatig bij vullen.
- uitlaat minimaal een week laten staan.
- uitlaat met de hogedruk reiniger schoon blazen.
- blijven spoelen zolang er zooi uitkomt ( dat is een hele hoop )
- uitlaat drogen op een gasbrander totdat alle water eruit gedampt is
Vrotkees schreef:De ingevreten assen en naafhulzen niet weggooien die kunnen nabewerkt worden.
Pas als er echt stukken uit zijn dan is het rijp voor de hoogovens.
De 4kante uitlaten kunnen zeker ontkoold worden.
een uitlaat is goed schoon als je er doorheen kunt ademen met minimale weerstand.
Het kan zijn dat je de uitlaat 2 - 3 keer een week moet laten staan in de caustic soda
- M8 draad tappen in het uitlaatpijpje en zet er een RVS M8 bout in.
- uitlaat vol laten lopen met caustic soda ( zo sterk mogelijk ).
- de luchtbellen eruit kloppen en regelmatig bij vullen.
- uitlaat minimaal een week laten staan.
- uitlaat met de hogedruk reiniger schoon blazen.
- blijven spoelen zolang er zooi uitkomt ( dat is een hele hoop )
- uitlaat drogen op een gasbrander totdat alle water eruit gedampt is
Ik ben niet iemand die gauw iets weggooit, tot ergernis van sommigen :oops: :lol: Dus die assen leg ik wel ergens in een hoekje weg.
Dat uitlaat ontkolen klinkt goed :twisted: zal m vanmiddag eens volgooien met soda, dan gaan we meemaken wat er allemaal uitkomt ;)