Perfect lopend 099 blokje met gebruikte onderdelen

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Jan

Bericht door Jan »

Sjongejongejonge...

Joshua aan het werk :twisted:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

/help /shit /hoofd /soo

Sachs 301 - 099 roest in vrede :cry:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Sachs heeft nooit de bedoeling gehad om van het 301 blok een hoogvermogende tweetakt te maken.
Dit blokje is aan alle kanten geknepen.
Als je er meer vermogen uit wilt halen is de cilinder bewerken er ��n van,al zijn er meerdere wegen die tot rome leiden om met vrotkees te spreken.
Kijk, de ��n wil tot de laatste schroef alles origineel houden en rijdt desnoods 100km voor een bepaald type uitlaat of bestelt voor de zoveelste keer een nieuw membraan voor de carburateur, heb ik ook respect voor hoor.
De ander past zijn metje naar zijn eigen wensen aan, door bijv. directe benzine invoer op z'n carb. te maken, een ander zadel,andere verlichtng of weet ik veel wat op z'n met te veranderen.
Dat is dan niet meer origineel, maar diegene ziet dat als een verbetering van het fabrieksontwerp en is daar blij mee.
Iedereen beleeft op zijn eigen manier plezier aan deze hobby, we moeten elkaar wel in zijn waarde laten.
Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf »

Ik wou er een 9cylinder Cyclone stermotor onder bouwen...
900 pk! WOW!
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

spartarie schreef:Sachs heeft nooit de bedoeling gehad om van het 301 blok een hoogvermogende tweetakt te maken.
Dit blokje is aan alle kanten geknepen.
Als je er meer vermogen uit wilt halen is de cilinder bewerken er ��n van,al zijn er meerdere wegen die tot rome leiden om met vrotkees te spreken.
Kijk, de ��n wil tot de laatste schroef alles origineel houden en rijdt desnoods 100km voor een bepaald type uitlaat of bestelt voor de zoveelste keer een nieuw membraan voor de carburateur, heb ik ook respect voor hoor.
De ander past zijn metje naar zijn eigen wensen aan, door bijv. directe benzine invoer op z'n carb. te maken, een ander zadel,andere verlichtng of weet ik veel wat op z'n met te veranderen.
Dat is dan niet meer origineel, maar diegene ziet dat als een verbetering van het fabrieksontwerp en is daar blij mee.
Iedereen beleeft op zijn eigen manier plezier aan deze hobby, we moeten elkaar wel in zijn waarde laten.
er zijn 48 cc en 69 cc versies van het Sachs blokje gewoon te koop in Taiwan
Dat je wat verandert aan een blokje om te verbeteren dat snap ik maar al te goed en je moet heel goed weten wat je doet.
Waar het hier omdraait is dat er door deze persoon met gebrek aan kennis en vaardigheid om meer vermogen eruit te halen, een 099 die zeldzaam is, verkloot word.

Spartarie Jij weet waar je over praat, je verbeterd het ontwerp door kennis en vaardigheden.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan

Bericht door Jan »

Het 301 blokje is min of meer een doorontwikkeling van het v��r-oorlogse Saxonette-blokje. Het resultaat was een enkel gelagerd licht en compact blokje wat onder een fiets kon worden gebouwd en niet sneller mocht dan 25 km/uur, de Spartamet-snorfiets was geboren. De rest van de Spartametgeschiedenis en de verdere d��rontwikkeling van de 301 en zijn broertjes kennen we allemaal.

Sachs heeft nooit de bedoeling gehad er meer vermogen uit te halen. Het ontwerp, het enkel gelagerde krukasje en de aandrijflijn laten dat op langere termijn gewoon niet toe.

Dat er mensen zijn die er op welke wijze dan ook w�l meer vermogen uithalen is iets van alle tijden en van alle snor- en bromblokjes dus ook van de 301. Daar is op zich niets mis mee, helemaal zelf weten.

Maar we weten allemaal dat de eerste 301-blokjes uit de 80-er jaren (sommige erg) schaars beginnen te worden. Om d��r n� juist, in 2015, met de wetenschap van schaarsheid, de nutteloze, vernielende experimenten mee te willen doen die vele anderen jaren geleden ��k al hebben gedaan en waarvan de trieste uitkomst al lang vast staat, vind ik meer dan jammer en dom.

Afbeelding
Uit het blad 'Bromfiets' nummer 2, 2015.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Koester je eigen bezit.....en laat iedereen zelf uitmaken wat hij met het zijne doet.
Voor zover ik weet staan die blokjes nog niet op de monumentenlijst.
Straks worden we nog gecontroleerd door de spartametwelstandscommissie /ko
Jan

Bericht door Jan »

Jan schreef:Dat er mensen zijn die er op welke wijze dan ook w�l meer vermogen uithalen is iets van alle tijden en van alle snor- en bromblokjes dus ook van de 301. Daar is op zich niets mis mee, helemaal zelf weten
O�k bezig met het verbeteren van de 301?
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
spartarie
site mod

Bericht door spartarie »

Laten we zeggen dat ik hem naar mijn eigen wensen heb aangepast.
Hoe? Daar ga ik verder niet op in.
Waar het om gaat is dat ik er hartstikke happy mee ben !
Jan

Bericht door Jan »

Happy zijn, happy blijven!

Hoe? Ik w�l het niet weten...
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Plaats reactie