Perfect lopend 099 blokje met gebruikte onderdelen

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

joshua1

Bericht door joshua1 »

Dat geldt voor mij ook knutsel. Maar ik vind die frame, s voor geen meter rijden. Dus, al woonde ik er vlak in de buurt, nope, niet aan mij besteed. Maar goed, dit is ook iets voor een echte liefhebber.

@ blauw

Ok, geen probleem, dan zoeken we verder. Staan er vast nog wel een paar te koop op het net. Weet het wel zeker....... Zijn nog genoeg van die beestjes.
Jan

Bericht door Jan »

Vrotkees schreef: @ Jan
Ik hoef niet naar die MET te gaan kijken heb precies dezelfde in een bijna nieuwe staat :lol:

geen spatje roest, alleen stoffig.
Dat weet ik. En ik weet ook dat het geen vergelijk is.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Jan

Bericht door Jan »

joshua1 schreef:Staan er vast nog wel een paar te koop op het net. Weet het wel zeker....... Zijn nog genoeg van die beestjes.
Nee, die groeien niet aan de bomen, m.a.w. die zijn gewoon zeldzaam. Als je wat wil is dit je kans. Niet voor mij en misschien niet voor anderen, maar als je er zo ��n wil hebben moet je info inwinnen en er achteraan. Ja, een ritje Amsterdam moet je er dan voor over hebben maar via de dijk zal dat geen probleem zijn denk ik.

NB: Is aan de framebouw en het voorwiel te zien een 87/88-er met dan waarschijnlijk een 199 blokje. Als alles nog origineel is natuurlijk.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Van de 3 types OerMET.

Sparta Dames, Heren en Sparta/Hercules berceau frame is het berceau frame super zeldzaam.

ze zijn zelfs zeldzamer als een rabit :!:
en ik heb puur geluk gehad met het vinden van die oer metjes.

een 099/199 hoort naar mijn mening onder een oer MET te hangen met een vierkante uitlaat

Mijn zwarte Okt-86 Berceau oer MET heeft nu mijn gereviseerde ( project Nena ) 099 blokje eronder uit 1985.

De witte berceau uit '88 is helemaal origineel met een 3 traps 299 uit 1988

De heren en dames Oermet beginnen ook zeldzamer te worden.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan

Bericht door Jan »

Vrotkees schreef:De witte berceau uit '88 is helemaal origineel met een 3 traps 299 uit 1988.
Die 3-traps 299 is misschien nog wel het zeldzaamst. Daar zijn er maar een paar van gemaakt. De 299 was bedoeld voor de nieuw ontwikkelde enkeltraps maar er was nog wat voorraad meertraps. Eerst de oude voorraad opmaken moeten ze bij Sachs hebben gedacht.

Maar... onder een 299 zat een ronde uitlaat zonder deco-pijpje! Die uitlaten zij echt super zeldzaam.

Het verschil in frame tussen een tot en met 87, begin 88 geleverde:
Afbeelding

...en een daarna geleverde:
Afbeelding

Let ook op de kleur van de voorwielnaaf. Een grijze naaf werd vanaf ongeveer midden 87 gemonteerd. De allereerste Metten werden met een metaalkleurige naaf geleverd.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
joshua1

Bericht door joshua1 »

Ik bedoel niet dat frame jan, daar zijn er maar weinig meer van. Die 199 en of 099, en tis een beetje moeilijk te zien op de foto's op het net. Daar zijn er nog wel een paar van te krijgen. Die motoren zijn niet kapot te krijgen. Heb er zelf weer 1 onder mijn eigen comfort zitten.

Trouwens, heb zelf al zo een frame gehad met kenteken. En laat ik positief blijven, tis niet helemaal mijn ding. En dat er liefhebbers voor zijn, zeker weten. Die van mij is toen der tijd helemaal naar het westen gegaan. Meende me te kunnen herinneren dat die beste 2 mannen en vrouwen er tig klm voor zijn gereden. Heb het nooit kunnen begrijpen dat je dusdanige afstanden wil rijden voor een spartamet, maar dat is wat anders.

Kijk, been there, done that, got the T shirt. En laat een ander deze met maar gaan opknappen. Maar ik mot bekennen, dat deze er voor zijn leeftijd toppie uit ziet. Maar om alleen het frame weer in goede conditie te krijgen. En je wil het goed doen, dan ben je zeker een dikke 150 euro verder aan verf, plamuur, spuit plamuur, schuur papier en verder toebehoor. Wil je het echt goed doen, dan laat je het frame parel stralen en poeder coaten. En ik wil niet eens weten wat die procedure moet gaan kosten. En met die procedure mot je ook weer aan nieuw stickers zien te komen.

En dan moet je nog het blok nog gaan reviseren.

Dus aanschaf
gereden klm
administratie kosten
frame opknappen + wat er verder nog alles aan zit
revisie motor

Denk dat je dan wel 300 a 400 euro verder bent ( en dan rekenen we het stralen / poeder coaten / kosten stickers ff niet mee in de som ). En wat is die waard opgeknapt en al, denk dat het wel met 125 a 150 euro op houdt op een zeer goede dag. En voor alles wat je er meer voor kan krijgen mag je je handen stijf dicht knijpen. Ben je het er niet mee eens, role the diece and take your changes. Je ziet van zelf waar het schip gaat stranden.

Als die fiets emotionele waarde heeft, dan gaat het bovenstaande natuurlijk niet op. Maar dan zit er ook een heel andere beweeg reden achter. Mijn comfort kun je met al het goud op deze aarde niet betalen. En het zelfde geld voor onze jack. - > Ze zijn beide niet te koop < -

Maar goed, op het net staat nog een met te koop, opgeknapt en al. Kiek maar ff wat die er voor hebben wil. En het is niet gezegd of die dat er ooit voor zal krijgen.
jgvankampen
site mod

Bericht door jgvankampen »

Ziet er goed uit Vrot, heel mooi frame met die dubbele onderbuis..... /super
e pericoloso sporgersi
Afbeelding
joshua1

Bericht door joshua1 »

heb ff die link weer opgezocht.

http://www.speurders.nl/overzicht/page/ ... min_prijs=

Ziet er gewoon netjes uit. En heb bewondering voor de actie die deze beste man / vrouw heeft ondernomen.

Over de kleur keuze valt te twisten, maar dat is smaak.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

joshua1 schreef:Trouwens, heb zelf al zo een frame gehad met kenteken. En laat ik positief blijven, tis niet helemaal mijn ding. En dat er liefhebbers voor zijn, zeker weten. Die van mij is toen der tijd helemaal naar het westen gegaan. Meende me te kunnen herinneren dat die beste 2 mannen en vrouwen er tig klm voor zijn gereden. Heb het nooit kunnen begrijpen dat je dusdanige afstanden wil rijden voor een spartamet, maar dat is wat anders.
Het is zo simpel
OerMET versus MET = Fiat 500 versus Fiat 500

AfbeeldingAfbeelding

voor de een is het een hobby en leuk vervoermiddel, voor de ander een goedkoop vervoermiddel.

Oermetjes zie je ook zelden in het wild net als de oer Fiat 500
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Knutselsmurf

Bericht door Knutselsmurf »

En voor de derde is het gewoon een juppepfiets.
Kakelen kan iedereen, maar een ei leggen is de kunst.
Plaats reactie