Perfect lopend 099 blokje met gebruikte onderdelen

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

Ik heb liever dat je over mijn Met smuft dan dat je over mijn smurf met.. :wink:

...en je hebt je broek wat hoog opgetrokken moet ik zeggen... :lol:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1536
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Eigenlijk hoort er een holle zuiger, een "muldenkolben" in je 099 Jan....
Kan je dat verschil goed merken?
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3364
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

iedereen die blauw is verzamelen
Afbeelding

proost /super
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

klopt. Bij de eerste keer openen zag ik dat er een muldenkolben C was gemonteerd maar er stond een witte punt in het carter. Zou dus een D moeten zijn.

Heb info ingewonnen. Blijkt dat men bij Sachs niet zo heel erg nauw keek als het om het samenstellen van de blokjes ging. Toen, op advies van iemand bij Brittijn, een Mahle C met vlakke bodem gemonteerd.

De onderlinge verschillen zitten behalve de holle bodem ook in een iets andere plaatsing van de zuigerpen om het compressieverschil op te heffen.

In de praktijk heb ik dat zuigerpenverschil niet gezien. De compressie is met een vlakke bodem merkbaar hoger.

Nu heb ik me aan de witte punt gehouden en een Mahle D met vlakke bodem gemonteerd. Het verschil tussen de twee normale C- en D-zuigers is niet te merken.

De muldenkolben heb ik nog steeds maar ik zou hem op moeten zoeken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1536
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Ik heb nog een 099 met de originele holle zuiger, een B.
Rijdt nog prima hoor, maar als ik nog eens tegen een goede vlakke B zuiger aan loop..
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

spartarie schreef:Ik heb nog een 099 met de originele holle zuiger, een B.
Rijdt nog prima hoor, maar als ik nog eens tegen een goede vlakke B zuiger aan loop..
Top! Houden! In het originele frame?

Aan een B moet goed te komen zijn. volgens mij zijn de B's en C's in de meerderheid. Dat maakt het vinden makkelijker. Ik heb met die D gewoon geluk gehad en er niets voor hoeven doen.

@ Vrot: Weer een 099, goed voor weer een motornummer!
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gebruikersavatar
spartarie
site mod
Berichten: 1536
Lid geworden op: 12-04-2014 22:06

Bericht door spartarie »

Hij gaat bij toerbeurt in m'n herenframe (uit 1988), ik heb nog twee 199 blokken daarvoor.
Vorig jaar heeft ie toch nog ruim 1500 km gedraaid.:D
Zal je net zien, eke keer als ik een zuigertje vind is het een C of D :twisted:
Gebruikersavatar
Vrotkees
site mod
Berichten: 3364
Lid geworden op: 19-05-2014 22:51

Bericht door Vrotkees »

@ spartarie

Zou je de gietdatums op de delen en het eventuele nog aanwezige motornummer aan mij willen doorgeven?

Ik ben bezig met een database over de motorjes
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan
Berichten: 443
Lid geworden op: 16-08-2012 13:46

Bericht door Jan »

spartarie schreef:Hij gaat bij toerbeurt in m'n herenframe (uit 1988), ik heb nog twee 199 blokken daarvoor.
Vorig jaar heeft ie toch nog ruim 1500 km gedraaid.:D
Zal je net zien, eke keer als ik een zuigertje vind is het een C of D :twisted:
Voor een B neem even contact op met Vrotkees...

Bij goed onderhoud en normaal gebruik gaan ze niet stuk. Het aandrijftandwiel is de achilleshiel maar ik hoop daar een oplossing voor te vinden.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Gebruikersavatar
blauwlap
Erelid
Berichten: 379
Lid geworden op: 27-06-2009 20:22

Bericht door blauwlap »

Ik heb ook nog een gesloopte 099, denk ik kan ook een 199 zijn, liggen, weet eigenlijk niet of ik alle onderdelen heb
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Kaleidoscoop en 0 gasten