ff aan het werk aan de gasfabriek

Onderhoud en reparatie van de spartamet (en aanverwante modellen)

Prutser-2009
Erelid

ff aan het werk aan de gasfabriek

Bericht door Prutser-2009 »

Sinds ik de kinderen niet meer met de fiets naar school breng wordt de met niet zo heel veel meer gebruikt, wel in de scholl;vakanties, maar na een aantal jaar wordt hij toch wat slechter, althans het benzine membraam van de carburateur.

zowel degene die erop zat als de reserve waren slecht en lekte.

dus gisteren maar 'even' bij alvast een het benzinemembraam vervangen, alles klaar, 3 keer trekken en met jaren oude benzine lopen(wel benzine met loodvervanger die oxidatie tegengaat), het wordt toch wel eens tijd dat ik wat verse benzine ga halen.

van de week eens met de tweede beginnen zodat ik in iedergeval een reserve weer heb, en dan eens kijken om een race carb te maken.

Afbeelding
Niemand prutst zoals de prutser prutst
https://spartametforum.nl/viewtopic.php?t=736
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

Zo te zien weer te mooi om in te bouwen :wink:
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Prutser-2009
Erelid

Wat me wel opviel is dat het ene benzinemembraam uitgedroogd en gescheurd is maar het andere benzinemembraam een soort kauwgom geworden is, vreemd.

Maar goed ook die zal met wat nieuwe pakkingen blij zijn, kost wat maar daar heb je ook wel wat voor.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

De lokale bromfietsboer zei tegen mij als je je metje langer stilzet.
Dat je dan als beste je carburateur helemaal leeg kan maken zodat het membraam niet vergaat.

Heb even onderzoek gedaan.
Dat het ene membraan verpulvert en de andere kauwgum word zou misschien te maken kunnen hebben met hoe oud de membranen zijn.

membranen die eerst op de eerste loodvrije (benzeen) gelopen hebben zouden door moderne loodvrij (alcohol en M.T.B.E ) anders kunnen reageren.

1 membraan die ik uit de carburateur trok van een sloop spartamet leek net op drop cq kauwgum.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan

Bericht door Jan »

Ja, dat is duur!

Ik gebruik mijn Met niet echt dagelijks maar wel heel regelmatig, zomer en winter door, en leg er dan redelijke afstanden mee af. Het membraan wat in mijn carburateur zit is dit jaar zijn 10e jaar in gegaan en is echt in goede conditie. Ik tank altijd 95 benzine in de zelfde mengverhouding, gebruik de zelfde olie en matig Fuel Fit.

Ja, die kwaliteit, daar zou zo maar eens het verschil in kunnen zitten.

http://www.spartamet-onderdelen.nl/ 20,15 ex. Ik bestel daar nog wel eens wat en je kan er ook per mail overleggen. Mijn ervaring is dat wat daar vandaan komt goed is en je kan ook ophalen.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Prutser-2009
Erelid

Jan schreef:Als je het normaal bekijkt is het belachelijk. En dat vind ik trouwens van veel meer prijzen van Sachs- en Spartametonderdelen. Maakt niet uit wat.
ik haal mijn spul uit Duitsland bij http://www.brucker-radl-service.com/
Dan weet ik zeker dat ik kwaliteit heb en bijvoorbeeld niet een benzine membraam die 10 jaar in een magazijn geeft gelegen en al uitgedroogd is voordat hij op de carb zit

maar goedkoop is het nooit, als ik een carburateur schoonmaak laat ik het benzinemembraam met rust en spoel ik het gewoon wat door met benzine, mijn ervaring is dat er niet veel vuil op het benzine membraam zelf blijft liggen, dat zit meestal onderin de vlotterbak, en als je een goed papierfilter hebt gebruikt is het vuil wat naar de carburateur gaat vrijwel niks meer.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan

Bericht door Jan »

Ja, ik daar dat je een groot punt hebt, helemaal nu. Winkeldochters en wat ergens nog ligt. Dat soort onderdelen wordt er, juist ongebruikt, in de jaren echt niet beter op.

Papieren filter. Velen zweren er bij. Ik heb er geen, ook niet gehad maar heb ook geen carburateurproblemen. Wat is het voordeel t.o.v. een papierloos filter
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

kwaliteit loont zich op de lange termijn altijd.

gevoelige onderdelen als die luchtdicht verpakt en / of goed geconserveerd zijn voor opslag, kunnen ze heel lang mee.

papieren, gaas of wat voor filtermateriaal dan ook in het filter zit maakt niet uit.

het heeft te maken hoe klein de deeltjes zijn die gefilterd worden.
te fijnmazig of grof filter kunnen ook problemen veroorzaken.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Jan

Bericht door Jan »

Papier kan vezels loslaten, ik wil niet weten waar die blijven. Benzine tanken met een trechter met zeef
Afbeelding

Bevalt mij goed. En, ieder zijn ding[/img]
Afbeelding
403F IB-0050 clublid.
Vrotkees
site mod

Bericht door Vrotkees »

dit is een gevalletje materialen leer :lol:

Ja je hebt K.U.T. (kwalitatief uitermate teleurstellende ) filters in alle materialen.

in de hydrauliek gebruiken ze papier en metaal combinatie filters en hebben ze geen last van vezels.

dus als een chinees ergens in een weiland gebruikt wc papier in een filter duwt ja dan krijg je papier vezels in je benzine bij een filtertje van 25 cent.

kijk eens voor de grap eens op de website van mann filters of mahle filters.
je schrikt je rot hoeveel materialen en toepassingen er zijn.

heb je een spartamet forum alleen voor benzinefilters nodig.

Ik heb een nylon benzinefilter van 1.50 euro van de lokale bromfietsboer en heb geen klachten. maar heb ook een kraan met filter in de tank.

misschien als iemand anders zonder benzinekraan er wel problemen mee heeft.
Afbeelding
403F IB-0050 clublid
Plaats reactie